Dodge Viper SRT10 ACR - żmija ma jeszcze więcej jadu!

28.12.2007 08:04
Dodge Viper SRT10 ACR jest najnowszym samochodem typu wyczynowego spod znaku SRT koncernu Chrysler LLC. Można się nim ścigać na torach, ale dopuszczony jest również do ruchu ulicznego - jest samochodem torowym na drogę. Sercem nowego Vipera SRT10 w wersji ACR jest pochodzący ze standardowego Vipera SRT10 - zmodernizowany silnik V-10 o pojemności 8,4 litra, rozwijający moc 600 KM i moment obrotowy 760 Nm.

Amerykanie nigdy nie mieli problemów z budowaniem szybkich maszyn, weźmy za przykład Forda Mustanga, Shelby Cobra, Saleen S7, Lockheed F-22 Raptor, SR-71 Blackbird. Jednak Dodge Viper bije wszystkie na głowę. Po raz pierwszy świat ujrzał go osiemnaście lat temu na salonie motoryzacyjnym w Detroit. Wtedy jeszcze nikt nie był w stanie przewidzieć co za siermiężną broń szykuje Dodge. Samochód z silnikiem zaczerpniętym od ciężarówki zbudowany w szopie przez garstkę ludzi ujawnił swój pikantny charakterek trzy lata później. Ten prosty wóz z 322 kilogramowym młotem pod maską zaczarował wielu swą prostolinijną brutalnością.

W 1996 roku Viper przeszedł małą odnowę biologiczną. Moc wzrosła do 450 KM, poprawione zostały nastawy zawieszenia i podwozia. Dwa airbagi trafiły do wnętrza ze względu na wymogi prawne. Dodge zrekompensował ten akt przesadnej opiekuńczości w swoim stylu - brakiem ABS. W tej postaci samochód przetrwał do 2002 roku. Kilka miesięcy później na świat przyszedł Viper trzeciej generacji - SRT-10.

Nadwozie przeszło całkowitą metamorfozę. Urzeczywistniono nawet takie niedorzeczności jak bagażnik czy rozkładany dach. Powiększony do 8,3 litra pojemności silnik generował 510 KM. Przyśpieszenie w 3,9 sekundy do setki. Także zawieszenie ewoluowało - SRT-10 dysponuje większą przyczepnością niż niegdysiejsze Vipery - to głównie zasługa opon, szerszych niż używane do tamtego momentu opony Teksas.

Zgodnie z zapowiedzią marki Dodge, miejscem publicznego debiutu nowego Dodge Vipera SRT10 ACR 2008 (American Club Racer) stał się tegoroczny Salon Samochodowy w Los Angeles, który był otwarty dla zwiedzających w dniach 16 – 25 listopada. Dodge Viper SRT10 ACR jest najnowszym samochodem typu wyczynowego spod znaku SRT (Street and Racing Technology) koncernu Chrysler LLC. Można się nim ścigać na torach, ale dopuszczony jest również do ruchu ulicznego. ACR jest skrótem od American Club Racer.

Wynika to z tego, że Viper SRT10 ACR jest, jak to określa producent, "samochodem torowym na drogę". Auto będzie miało drogową homologację, jednak celem twórców było maksymalne przystosowanie go do walki na torze. W oficjalnym pressie Dodge określa swoje dzieło, jako "samochód, którym fani Vipera, oraz entuzjaści wyścigów mogą ścigać się po torze z maksymalnymi prędkościami, a następnie... wrócić nim do domu".

Jednak wielkie zmiany w nowym Dodge'u ominęły silnik, inżynierowie Vipera tworząc wersję STR10 ACR skupili się na trzech podstawowych kwestiach: redukcji wagi, stworzeniu wyścigowego zawieszenia oraz poprawie aerodynamiki. Oprócz tego swoim nabywcom Viper SRT10 ACR oferuje niecodzienny oraz wyjątkowo atrakcyjny wygląd. Jak mówi Mike Accavitti, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Dodge/SRT w Chrysler LLC - Do najlepszego amerykańskiego samochodu sportowego SRT wprowadził jeszcze więcej wyścigowego DNA i w ten sposób powstał nowy Dodge Viper SRT10 ACR.

Zadaniem SRT było stworzenie super-auta do jazdy po szosie i na tor poprzez obniżenie masy, wyścigowe dostrojenie zawieszenia i polepszenie aerodynamiki "zwykłego" Vipera SRT10. Sercem nowego Vipera SRT10 w wersji ACR jest pochodzący ze standardowego Vipera SRT10 - zmodernizowany silnik V-10 o pojemności 8,4 litra, rozwijający moc 600 KM i moment obrotowy 760 Nm. Blok silnika jest wykonany z aluminium, posiada spocjalnie ukształtowane komory spalania oraz system zmiennych faz rozrządu VVT.

Układ dolotowy ma zapewniać jak najlepszy przepływ powietrza, a w celu zwiększenia szybkości reakcji silnika na nadepnięcie prawego pedały przepustnica sterowana jest elektronicznie. Moc silnika jest przenoszona na tylne koła poprzez 6-stopniową skrzynię firmy Tremec (TR6060), a następnie poprzez dyferencjał samoblokujący (o ograniczonym poślizgu) GKN ViscoLok.

Osiągi maszyny są iście wyścigowe. Rozpędzanie do 100 km/h trwa niecałe 4 sekundy, a przyśpieszenie nie ustaje, nim prędkościomierz nie wskaże 305 km/h. Sporo zabawy czeka również na zakrętach. Wprawny i odważny kierowca będzie mógł się delektować przeciążeniami dochodzącymi do 1,5 G. Nowy Dodge Viper SRT10 ACR powstał w myśl pięciu zasad, jakim hołduje każda konstrukcja SRT: niezwykły silnik, agresywna stylizacja zewnętrzna, wnętrze inspirowane wyczynem, modelowa skuteczność hamowania oraz własności jezdne klasy światowej w całym zakresie dynamiki pojazdu.

Na zewnątrz panuje zasada nie tylko typowego dla wyścigów agresywnego ascetyzmu (chociaż to również), lecz raczej funkcjonalności na torze. Wystarczy spojrzeć na potężne tylne skrzydło, aby się o tym przekonać. Przedni spoiler również ma wspomagać odpowiedni przepływ strugi powietrza wokół samochodu. Oczywiście cały nowy osprzęt na zewnątrz jest wykonany z włókna węglowego tak, aby miał jak najniższą możliwą wagę - w sumie udało się zredukować masę auta o 36 kg. Całość zapewniać ma jak najlepszą przyczepność podczas jazdy na wprost, podwyższać poziom przyczepności poprzecznej (np. podczas pokonywania zakrętów) oraz gwarantować świetne prowadzenie.

Karoseria Dodge Viper SRT10 ACR charakteryzuje się poprawioną aerodynamiką w stylu samochodów wyścigowych, dzięki czemu osiągnięto lepszy docisk na obie osie. Głównym celem twórców była redukcja masy i polepszenie właściwości jezdnych. Aby jeszcze bardziej obniżyć wagę samochodu usunięto przednie lampy przeciwmgielne i zastąpiono je carbonowymi wstawkami. Swoim klientom Dodge proponuje opcjonalny pakiet "Hard Core", w skład którego wchodzi całkowite usunięcie systemu audio z wnętrza, materiałów wygłuszających spod maski oraz okładzin z bagażnika.

Radio jest zastępowane zaślepką z materiałów lekkich, można w jego miejscu zamontować stoper do mierzenia czasów przejazdu okrążeń. Głośniki w drzwiach również zostają zastąpione przez carbonowe panele. Pakiet "Hard Core" pozwala zaoszczędzić ok. 18 kg wagi. W sumie, jak już wspominaliśmy, Dodge może być lżejszy o 36 kg. Jedynie zwolennicy komfortu nie mają czego szukać w ciasnym kokpicie Vipera, rozgrzewanym przez rury wydechowe i wypełnionym nieprzeciętnym hałasem z powodu zastosowanych oszczędności wagowych.

Dodge zapewnia również, że Viper SRT10 ACR ma gwarantować światowy poziom w prowadzeniu. Właściwości podwozia poprawia zawieszenie - regulowane amortyzatory firmy KW Suspensions w połączeniu z oponami Michelin Pilot Sport Cup i specjalnymi felgami ze stopów lekkich, które sąsiadują z nawiercanymi, wentylowanymi tarczami hamulcowymi firmy StopTech. Dla oszczędności czasu podczas wyścigu amortyzatory mogą być regulowane dwustopniowo bez konieczności zdejmowania kół. Viper otrzyma również nowy przedni stabilizator, bardziej odporny na poprzeczne skręcanie. Oczywiście zawieszenie wykonane jest również z lekkich materiałów, aby maksymalnie ograniczać wagę.

Lepsza trakcja jest zasługą nie tylko nowego zawieszenia. Potężne spojlery i dyfuzory przy 240 km/h dociskają karoserię do asfaltu z siłą niemal 500 kg. Pewniejsze pokonywanie zakrętów umożliwia też nowy mechanizm różnicowy. Napędzana oś została wyposażona w samoblokujący "dyfer" GKN ViscoLok, więc przy odrobinie wprawy można czerpać radość z pokonywania zakrętów długimi poślizgami. Jazda po torze wyścigowym to nie tylko dociskanie gazu do podłogi. Niewiele mniej czasu zajmuje operowanie pedałem hamulca.

Aby nie doszło do przegrzania układu tunerzy dokonali modernizacji. Wentylowane tarcze StopTech zestawiono z zaciskami Brembo. Razem redukują opory toczenia oraz masę nieresorowaną kół. Efekty zastosowania tych rozwiązań są widoczne również w pomiarach drogi hamowania: z 60 mil na godzinę (ok. 96,5 km/h) Viper SRT 10 ACR zatrzymuje się na rewelacyjnym dystansie 30,5 m. Samochody Dodge Viper SRT10 ACR 2008 produkowane będą ręcznie przez zakład Conner Avenue Assembly Plant w Detroit w USA. Do salonów sprzedaży auta zaczną docierać w drugim kwartale 2008, a ich sugerowana przez producenta cena detaliczna nie przekroczy 100 000 dolarów amerykańskich.

Pojazd oferowany będzie w pięciu kolorach: odcieniu czerwonym Viper Red, czarnym Viper Black, Viper Violet, błękitnym Viper Bright Blue Metallic oraz pomarańczowym Viper Very Orange. Jako uzupełnienie unikalnych lakierów nadwozia, odkuwane z lekkiego stopu aluminium obręcze Sidewinder emaliowane są na czarno. Przewidziana jest także jednobarwna kolorystyka zewnętrzna – wraz z tylnym spojlerem w kolorze nadwozia oraz dwoma "wyścigowymi" pasami wzdłuż karoserii.

Dodatkowy driver's stripe (pas przecinający czarną sekcję po stronie kierowcy) dostępny jest opcjonalnie dla lakierów Viper Red lub Viper Black ACR i odpowiada mu wszywka na skórzanym kole kierownicy. W tych wersjach kolorystycznych warstwą ochronną w formie splotu karbonowego pokryto również i spojler tylny.

Dodge
ok. 100 000 USD