Dwunastocylindrowy silnik w Audi Q7

23.02.2007 08:48
W Audi Q7 łączy się w wyjątkowy sposób jego sportowy charakter z wszechstronnością oraz technika na najwyższym poziomie z luksusem samochodów klasy wyższej. Audi bezkompromisowo połączył tu cechy samochodu na drogi i bezdroża. Na drodze zachwyca osiągami i dynamiką jazdy samochodu sportowego, w terenie definiuje na nowo możliwości tego rodzaju aut. Jest to samochód, którego jakość widoczna jest już na pierwszy rzut oka i którego rozwiązania techniczne w pełni nadążają za wyglądem.

Marka Audi, która od trzydziestu lat jest liderem w technologii silników wysokoprężnych zaprezentowała kolejną światową nowość – pierwszy silnik V12 TDI w samochodzie osobowym. Ten dwunastocylindrowy diesel, w którym można znaleźć cały szereg pionierskich rozwiązań technicznych, napędza nowego Audi Q7 V12 TDI. Moc 500 KM i moment obrotowy 1 000 Nm uzyskiwane z sześciu litrów pojemności zapewniają temu wyczynowemu SUV-owi dynamiczne osiągi, jakich nie powstydziłby się samochód sportowy. Tylko 5,5 sekundy na sprint od zera do 100 km/h i ograniczona elektronicznie do 250 km/h prędkość maksymalna, V12-TDI kojarzy się z silnikiem samochodu wyścigowego Le Mans R10 i dzięki powyższym osiągom klasyfikuje Audi Q7 do najwyższej ligii samochodów sportowych. Swoją wyjątkową mocą otwiera on nowe horyzonty w dziedzinie silników wysokoprężnych. Żaden z konkurentów nie może oferować porównywalnego zespołu napędowego. Duży, wyczynowy SUV Audi z niezwykłą łatwością radzi sobie ze wszystkimi przyspieszeniami, w każdej sytuacji dysponuje doskonałymi rezerwami mocy dzięki pierwszemu na świecie systemowi Common Rail Boscha, uzyskującemu ciśnienie 2 000 bar. Dzięki nowoczesnej technologii wtrysku z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami silnik ten wydaje niepowtarzalny, przytłumiony odgłos i gwarantuje maksymalną kulturę pracy. Silnikiem tym Audi otwiera nowy rozdział w technologii wysokoprężnych jednostek napędowych.

Maksymalny moment obrotowy jest dostępny już przy 1 750 obr./min. V12-TDI przekazuje swój moment obrotowy na stały napęd na wszystkie koła quattro poprzez nową, sześciostopniową, znacznie wzmocnioną przekładnię tiptronic, która zmienia przełożenia szybko i w komfortowy sposób. Ze swoją dużą mocą i siłą ciągu wszystkie silniki wysokoprężne Audi są niezwykle dynamicznymi jednostkami napędowymi. Marka ta wielokrotnie udowadniała ich sportowy charakter, na przykład w sześcio – i ośmiocylindrowych silnikach 3.0 TDI i 4.2 TDI. Na początku tego roku Audi otworzyło nowy rozdział w historii wyścigów samochodowych. Silnik z zapłonem samoczynnym w sportowym prototypie R10 od momentu swojego debiutu na torze Sebring/Floryda wygrał wszystkie wyścigi długodystansowe, w których brał udział, pokonując wszystkich benzynowych konkurentów. Na swoim koncie ma on także zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans – chyba najtrudniejszym wyścigu na świecie, zarówno dla ludzi, jak i samochodów.

 

Wyścigowy V12 w R10 osiąga z 5,5 litra pojemności skokowej ponad 650 KM, które, zależnie od przełożenia, pozwalają na rozwinięcie prędkości maksymalnej 330 km/h. Siła i wytrzymałość tej jednostki natychmiast znalazły uznanie wśród fanów i ekspertów – jednak rzeczą, która ich naprawdę zaskoczyła, był niski poziom hałasu: ten mocny, wysokoprężny silnik Audi pracuje w sposób nietypowy dla silnika wyścigowego, mianowicie bardzo cicho. W przypadku marki Audi tradycją jest już wzajemne uzupełnianie się technologii rodem ze sportów motorowych i technologii pochodzącej z produkcji seryjnej. Silnik FSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny w poprzedniku R10 – w R8 – zaliczył pięć zwycięstw w Le Mans. Teraz FSI jest stosowane także w produkcji seryjnej. Najaktualniejszym przykładem są wysokoobrotowe silniki V8 w RS4 oraz V10 FSI w S6 i S8. 


Nowy seryjny V12-TDI, produkowany w węgierskich zakładach Györ, dysponuje robiącą wrażenie mocą 500 KM. Przy jego projektowaniu pamiętano o tym, aby należał do aktualnej rodziny silników "V' Audi, która dotychczas ograniczała się do 6, 8 i 10 cylindrów. Naturalnie przeniesiono istotne doświadczenia z silnika wyścigowego na silnik seryjny. W V12-TDI, podobnie jak w innych agregatach tej serii, odległość między środkami cylindrów wynosi 90 mm. Jednak kąt ustawienia cylindrów nie wynosi 90, lecz 60 stopni – w V12 o takiej konstrukcji nie występują zatem ani swobodne siły bezwładności, ani momenty bezwładności. Tak więc kultura pracy jest doskonała pod każdym względem. Ze średnicy cylindra 83,0 mm i skoku 91,4 mm – dokładnie takich samych, jak w 3.0 TDI – wynika łączna pojemność skokowa 5 934 cm3. Silnik ten jest bardzo zwarty, jego długość wynosi 684 mm, czyli tylko o 166 mm więcej, niż V8 TDI. Te kompaktowe wymiary są istotnym warunkiem, pozwalającym na zamontowanie silnika V12 w Audi Q7.

Kadłub silnika V12 TDI wykonany jest z żeliwa z grafitem wermikularnym – ten supernowoczesny materiał, zwany GJV-450, był zastosowany już w V6 i V8 TDI. GJV-450, powstający w opatentowanym procesie odlewu, jest o około 40 procent sztywniejsze i o 100 procent bardziej odporny na zmęczenie, niż żeliwo szare. Dzięki temu konstruktorzy mogli zredukować grubość ścianek i zmniejszyć ciężar o około 15 procent w porównaniu z tradycyjnym żeliwem szarym. Wał korbowy, odkuty ze stali stopowej chromowo – molibdenowej, jest ułożyskowany za pomocą bardzo sztywnej zintegrowanej pokrywy łożyskowej z żeliwa sferoidalnego. Kute korbowody są krakowane, tłoki – również kute – wykonano z aluminium. Każda z dwóch głowic cylindrów składa się z trzech elementów głównych. Dolna część, w której zintegrowane są kanały wlotowe i wylotowe, wykonano z lekkiego stopu aluminiowego o wysokiej wytrzymałości. Pozostałe elementy to część górna doprowadzająca olej oraz wzmacniająca rama, w której osadzono oba wałki rozrządu. Zawory poruszane są przez rolkowe dźwigienki zaworowe o niewielkim tarciu, stopień sprężania wynosi 16:1. Z V6 i V8 TDI przejęto parametryczne sterowanie zmianami ruchu wirowego powietrza dostarczanego do komory spalania. Dzięki temu możliwe jest ustawienie zawsze ruchu wirowego optymalnego pod względem emisji i wysokiej mocy.

Tak, jak zwykle w silnikach "V" Audi, bezobsługowy napęd łańcuchowy został umieszczony z tyłu silnika tak, aby nie zajmował dużo miejsca. W nowym V12-TDI zastosowano nowy układ podzespołów. Koło łańcuchowe wału korbowego przekazuje napęd na pośrednie koło zębate, z koła tego dwa łańcuchy Simplex napędzają wałki rozrządu. Dwa dalsze łańcuchy napędzają pompę olejową oraz obie pompy wysokociśnieniowe układu wtryskowego Common-Rail. Dwie nowe wysokociśnieniowe pompy 2-tłoczkowe są elementami nowego układu wtryskowego Common-Rail, dostarczanego przez Boscha. Obie pompy wytwarzają ciśnienie do 2.000 bar, dotychczas ciśnienie to nie przekraczało 1.600 bar. Także piezoelektryczne wtryskiwacze z ośmiootworowymi rozpylaczami poddane zostały daleko idącej modernizacji.

Dzięki wysokiemu ciśnieniu w komorze spalania następuje optymalne rozpylenie paliwa, co z kolei pozwala na szybszy, bardziej równomierny a tym samym także bardziej cichy proces zapłonu. Ponadto wydajne spalanie zwiększa moc, zmniejsza zużycie paliwa i obniża emisję substancji szkodliwych. Obecna generacja tzw. wtryskiwaczy Inline wykorzystuje efekt piezoelektryczny: w momencie przyłożenia napięcia elektrycznego kryształy piezoelektryczne błyskawicznie rozszerzają się. We wtryskiwaczach silnika V12-TDI, w którym wbudowano ponad sto płytek piezoelektrycznych, rozszerzenie to jest przenoszone bezpośrednio, bez żadnych podzespołów mechanicznych (inline), na iglice wtryskiwaczy. Przy zastosowaniu technologii piezo można w szerokim zakresie regulować ilość procesów wtrysku na jeden takt roboczy, w V12-TDI wtrysków tych może być maksymalnie pięć.

Poza wtryskiem głównym, możliwe są także wtryski wstępne i dodatkowe. Wtryski wstępne łagodzą efekt akustyczny procesu spalania. Późniejsze wtryski dodatkowe służą głównie do podwyższenia temperatury spalin a tym samym do regeneracji obu montowanych seryjnie filtrów cząsteczek stałych. Na zewnątrz silnika "V" umieszczone są dwie turbosprężarki, każda z nich odpowiedzialna jest za jeden rząd cylindrów. Dzięki zmiennej geometrii łopatek prowadzą one zawsze pełen strumień spalin przez turbinę – turbosprężarki uaktywniają się szybko już przy niskich prędkościach obrotowych i uzyskują wysoki stopień sprawności. Obie turbosprężarki wytwarzają ciśnienie doładowania do 2,6 bar i tym samym mają decydujący wpływ na uzyskanie doskonałego momentu obrotowego 1.000 Nm, dostępnego w nowym V12-TDI między 1.750 obr./min. a 3.000 obr./min. Ze swoimi 368 kW / 500 KM silnik ten uzyskuje moc właściwą 62,0 kW / 84,3 KM na litr pojemności skokowej.

Dwie duże chłodnice powietrza doładowującego obniżają temperaturę sprężonego powietrza. V12 posiada podwójny układ wydechowy z dwoma filtrami cząsteczek stałych. Podobnie skonstruowany jest układ ssący – każdy rząd cylindrów posiada filtr powietrza, za którym umieszczony jest masowy przepływomierz powietrza. Dwa moduły sterujące, dzielące się swoją pracą zgodnie z zasadą Master – Slave, zarządzają procesami zachodzącymi w silniku. Audi Q7 V12 6.0 TDI będzie seryjnie spełniał normę emisji spalin Euro 5, która zacznie obowiązywać prawdopodobnie w połowie 2010 roku i będzie stawiała bardzo wysokie wymagania dotyczące redukcji emisji tlenków azotu. W tym celu konstruktorzy Audi zwrócili szczególną uwagę nie tylko na maksymalnie precyzyjne dozowanie paliwa przez nowy system Common-Rail, lecz również na proces recyrkulacji spalin. Aby zmniejszyć emisje NOx, przy obciążeniu częściowym 50 procent spalin będzie zasilało powietrze zasysane. W odpowiednio zwymiarowanym układzie recyrkulacji, umieszczonym na górze w "V" cylindrów, wbudowana jest chłodnica wodna, znacznie obniżająca temperaturę spalin. Q7 V12 TDI zużywa 11,9 litra paliwa na 100 km. Tym nowym, dwunastocylindrowym silnikiem High-Tech pionier silników wysokoprężnych – Audi – otwiera nowe horyzonty w technologii TDI.

Audi Q7 V12-TDI robi wrażenie nie tylko pod względem technicznym, lecz także wizualnym. Najbardziej rzucającymi się w oczy zmianami optycznymi w stosunku do aktualnego Audi Q7 są blachy podłogowe z przodu i z tyłu. Chromowana osłona chłodnicy Singleframe w sposób zamierzony przypomina swoim kształtem Audi S6 i Audi S8. Ze swoimi silnikami V10-FSI oba te modele stanowią sportową czołówkę w swoich seriach. Duże hamulce spełniają wymagania stawiane przez możliwości dynamiczne silnika V12-TDI. Silnik V12-TDI jest kolejnym kamieniem milowym w technologii silników wysokoprężnych Audi. A warto wspomnieć, że już od trzydziestu lat marka ta może szczycić się pionierskimi osiągnięciami w tej dziedzinie. Audi Q7 kontynuuje nową linię stylistyczną marki Audi w segmencie Premium. Jego doskonale prezentująca się, elegancka sylwetka odzwierciedla siłę, zachwyca swoją dynamiką i sportowym charakterem. Opływowe kształty tworzą bryłę złożoną z dynamicznych płaszczyzn, która – nawet nieruchoma – przypomina rzeźbiarską formę przestrzenną. Audi Q7 jest najnowocześniejszą wersją samochodów SUV. Pierwszymi przedstawicielami tego gatunku były kanciaste pojazdy o czysto terenowym charakterze. Po nich pojawiły się pierwsze SUVy Premium, których konstruktorzy szczególną uwagę zwracali na możliwości "onroad". Audi Q7 to "performance SUV" trzeciej generacji. Łączy w sobie najlepsze cechy samochodów poruszających się po drogach i samochodów pokonujących bezdroża, co wyraźnie widać w jego stylistyce. Wygląd zewnętrzny jest w takim samym stopniu inspirowany sportowym charakterem, jak i siłą wyczynowego samochodu terenowego.

Tak silna osobowość, jak Audi Q7, robi wrażenie nie tylko jako całość, lecz również swoimi detalami. Z przodu dominuje wyraźna, prawie prostopadła osłona chłodnicy "Singleframe", zdradzająca siłę ukrytego za nią silnika. Dzięki wąskiej, chromowanej ramie i strukturze żeber osłona ta sprawia wrażenie trójwymiarowej – poziome żebra wysuwają się do przodu, aby podkreślić linie poziome, natomiast pionowe poprzeczki są lekko cofnięte. Szerokie, sięgające w głąb błotnika reflektory z widocznymi tubami żarówek za przezroczystymi pokrywami obejmują grill chłodnicy z boków. Obok seryjnych świateł halogenowych dostępne są także reflektory ksenonowe "Plus" oraz dynamiczne światła śledzące drogę na zakrętach "adaptive light".

Pokrywa komory silnika ma wyraźny kształt litery "V", co podkreśla sportowy charakter Audi Q7, a odpowiednio wymodelowane zderzaki świadczą o sile i masywności tego auta. Ich dolna część jest wyodrębniona kolorystycznie. Proporcje długości, szerokości i wysokości są najbardziej sportowe w tej klasie. Wysokie boczne płaszczyzny elementów blaszanych nadają bryle pojazdu muskularny wygląd i kontrastują ze sportowo – płaskim pasem okien. Samochód sprawia wrażenie rzeźby, które podkreślają szeroko rozciągnięte linie, zagłębienia i spoiny oraz gra światła i cienia na wypukłych i wklęsłych powierzchniach. Elegancka, przebiegająca ponad nadkolami linia załamywania światła oraz mocna "partia barkowa" nadają sylwetce atletyczny charakter.

Audi Q7 już stojąc na drodze sprawia wrażenie, jakby rwało się do przodu. Wysunięcie zderzaka przed przednie koła tylko o 965 milimetrów jest niezwykle krótkie, linia progów wznosi się dynamicznie ku tyłowi i obiega przy tym wysunięte wyraźnie na zewnątrz nadkola. Słupek A stanowi harmonijne przejście od pokrywy silnika do dachu. Linia dachu zaczyna opadać w dół już przed słupkiem B i kończy się typowym dla coupe łukiem na sportowo pochylonym, mocnym słupku D. Niezwykle dynamiczny i nowoczesny jest również tył Audi Q7. Na szerokiej klapie ze spoiną w kształcie litery S umieszczono światła o wyraźniej grafice, rozciągające się na boki nadwozia i podkreślające poziome linie także z tyłu pojazdu. "Linia barkowa" nadwozia kończy się na górnej krawędzi świateł. Obie rury wydechowe są rozmieszczone symetrycznie. Przy obu silnikach V6 mają one średnicę 80 mm, przy silniku V8 4.2 FSI – 100 mm.

Wnętrze Audi Q7 jest sportowe i funkcjonalne, a zarazem eleganckie. Bezkompromisowe dążenie marki Audi do najwyższej jakości połączonej z wartościami użytkowymi i uniwersalnością niespotykaną w innych samochodach znajduje odbicie także w tym SUVie. Wyraźnie podzielona architektura, najwyższa jakość materiałów i wykonania – to pierwsze wrażenie, jakie odniesie się po zajęciu miejsca w Audi Q7. Eleganckie formy i wysokiej jakości powierzchnie wyglądają luksusowo a jednocześnie masywnie. Tablica rozdzielcza jest pokryta seryjnie miękką, przyjemną z wyglądu i w dotyku skórą "Slush", spoiny – jak w każdym Audi – są nadzwyczaj wąskie i równe. W wyglądzie dominują spokojne pod względem doboru materiałów i kolorystyki powierzchnie, w których jak wyspy rozmieszczone są zespoły funkcyjne. Kokpit oddzielono kolorystycznie od tablicy przyrządów, jego pokrywa ma kolor czarny lub beżowy, przy pakiecie stylistycznym "skóra plus" podłokietniki w drzwiach są pokryte skórą Feinnappa. Seryjne elementy ozdobne są czarne.

Szlachetne wrażenie podkreślają dostępne jako opcja elementy dekoracyjne. Są one wykonane ze srebrnego aluminium Marlin lub z jednego z trzech gatunków drewna: orzecha, jesionu lub tamo – ciemnego drewna z Japonii. Aluminiowe wstawki w drewnianych listwach ozdobnych, delikatne pierścienie i paski na osłonach i przełącznikach oraz nastrojowy pakiet oświetlenia z diodowymi lampkami w przestrzeni wokół nóg na życzenie uzupełniają wyposażenie wnętrza. Opcje, takie jak tapicerka Alcantara na podsufitce i słupkach oraz inne elementy tapicerki ze skóry nadają wnętrzu jeszcze bardziej szlachetny charakter. Do wyboru jest skóra Cricket o wyraźnym wzorze, delikatna w dotyku Verano lub seryjna tapicerka z tkaniny Cosmo. Elektrycznie regulowane sportowe fotele mogą być pokryte skórą Verano lub kombinacją Alcantary i skóry. Obok wersji podstawowej, kupujący Audi Q7 mogą wybrać jeden z pięciu pakietów stylistycznych, w których siedzenia, ich pokrycia, wykładzina dywanowa, dywaniki, listwy ozdobne i osłony nawiewów są harmonijnie do siebie dopasowane. W Audi Q7 4.2 FSI pakiet "Skóra" należy do wyposażenia seryjnego. Obejmuje on tapicerkę siedzeń ze skóry Cricket, wybrane przez kupującego wstawki ozdobne i specjalną wykładzinę dywanową. Do tego, przy silniku V8, dochodzi montowane fabrycznie ogrzewanie foteli przednich.

Wnętrze Audi Q7 jest podobne do limuzyn Audi A6 i A8. Mocno napięte linie tapicerki drzwi sprawiają dynamiczne wrażenie. Ukształtowanie tablicy przyrządów i kokpitu wzorowane jest na podziale przestrzeni w Audi A6: konsola środkowa tworzy jedną całość z kokpitem, główne instrumenty – prędkościomierz i obrotomierz – mają formę kropli. Niezwykle funkcjonalną strefą elementów obsługowych jest również tunel środkowy bez przeszkadzającej czasem dźwigni hamulca postojowego (dzięki zastosowaniu nożnego hamulca postojowego). Umieszczony w tym miejscu Multi Media Interface MMI jest bardzo ergonomiczny. Niezależne testy porównawcze niejednokrotnie wykazały wyższość tej technologii Audi nad najnowszymi rozwiązaniami wprowadzonymi przez konkurentów. Seryjnie MMI w wersji "basic" posiada monochromatyczny wyświetlacz i można go dwustopniowo rozbudowywać. W pierwszej wersji dochodzi do tego zestaw nagłośnieniowy z jedenastoma głośnikami o łącznej mocy 180 W, w drugiej – podwójny tuner i kolorowy wyświetlacz.

Kolejnym elementem wzbogacającym Audi Q7 jest Bose Surround Soundsystem z cyfrowym procesorem dźwiękowym i 14 głośnikami razem z dużym subwooferem, cyfrowy tuner audio, analogowo – cyfrowy tuner TV oraz dwa różne systemy nawigacji satelitarnej z napędami CD i DVD. Telefon samochodowy, elementy pozwalające na montaż telefonu komórkowego ze złączem Bluetooth oraz systemem komunikacji głosowej ułatwiającej obsługę są kolejnymi rozwiązaniami czyniącymi podróżowanie wygodniejszym, bardziej luksusowym i bezpieczniejszym. W system obsługowy fabrycznie wbudowany jest sprzęt audio z ośmioma głośnikami i pojedynczym napędem CD. Do stałego wyposażenia Audi Q7 należy również pakiet czujników z czujnikami światła i deszczu, automatyczne sterowanie światłami drogowymi i funkcja Coming-/ Leaving – home. Audi Q7 4.2 FSI jest wyposażone ponadto w system informacyjny dla kierowcy, układ regulacji prędkości jazdy i wielofunkcyjną kierownicę skórzaną, z której można obsługiwać sprzęt audio, MMI oraz opcjonalnie - głosowe wprowadzanie danych i telefon.

Wyjątkowym elementem tego SUV-u jest duży dach panoramiczny o nazwie "open sky system". Dzięki niemu całe wnętrze jest wypełnione światłem a podczas jazdy można cieszyć się podmuchami świeżego powietrza. "Open sky system" ma długość ok. 1 700 mm i składa się z trzech szklanych elementów. Przedni element można uchylić lub otworzyć na długość 490 milimetrów przy użyciu przeznaczonego do tego celu pokrętła, tylny element można uchylić. Dwie lekko przezroczyste rolety przeciwsłoneczne – przednia obsługiwana elektrycznie, tylna manualnie – pozwalają uniknąć zbytniego nagrzania wnętrza.
Panoramiczny dach Audi Q7 w stanie otwartym powoduje tylko bardzo nieznaczne szumy. Siatkowy sterownik powietrza redukuje hałas i przeciągi. Seryjnie Audi Q7 posiada masywną krawędź bagażnika z wysokiej jakości stali szlachetnej, przechodzącą płasko w podłogę w bagażniku. Najmniejsza szerokość ładunkowa wynosi aż 1 159 mm i wystarczy nawet na duże torby z kijami golfowymi. Do seryjnego wyposażenia należy także osłona bagażnika, którą można obsługiwać jedną ręką, wyrównująca zmienną pozycję oparć drugiego rzędu siedzeń dwoma dodatkowymi żaluzjami. Do seryjnych zaczepów można zamocować pasy mocujące lub liny. Do wyposażenia fabrycznego należy także siatka oddzielająca i reling dachowy. Na życzenie Q7 posiada 18-calowe koło zapasowe lub koło awaryjne. Seryjnie Audi załącza środek do uszczelniania przebitych opon. Nad nim w podwójnej podłodze bagażnika pozostaje miejsce na wyjmowaną, szczelną wannę. Można w niej przewozić brudne lub mokre przedmioty, np. buty narciarskie. W wersji 5-osobowej za drugim rzędem foteli znajduje się kolejny, duży schowek.

Audi Q7 robi wrażenie nie tylko swoimi wymiarami – jego przestronne nadwozie jest także nadzwyczaj sztywne, mocne i bezpieczne. Bardzo nowoczesne systemy poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa chronią pasażerów podczas wypadku. Audi Q7 jest nawet w kategorii SUVów Premium samochodem o reprezentacyjnych wymiarach. Jego długość wynosi 5 086 mm, rozstaw osi 3 002 mm – wymiary, które plasują go na czele konkurencji. Także szerokość 1 983 mm i wysokość 1 737 mm (ze sprężynami stalowymi) wskazują na dużą przestronność i komfort wnętrza. Nadrzędnym celem prac konstrukcyjnych było uzyskanie maksymalnej sztywności statycznej i dynamicznej samonośnego nadwozia. Inżynierowie Audi osiągnęli założony cel dzięki zastosowaniu stalowej konstrukcji lekkiej. 26 procent wszystkich elementów nadwozia wykonano ze stali o dużej wytrzymałości i aż 32 procent ze stali o podwyższonej i najwyższej wytrzymałości. W niektórych obszarach, jak poszycie podłogi, zastosowano bardzo nowoczesne blachy tailored blanks, których różne grubości zostały stworzone w procesie walcowania. 6 procent elementów karoserii składa się z aluminium – są to błotniki, pokrywa silnika i klapa bagażnika. W porównaniu z dotychczas stosowanymi elementami z blach stalowych pozwoliło to zmniejszyć ciężar nadwozia Audi o 22 kg. Klapę bagażnika udało się wykonać w takiej formie, dzięki wykorzystaniu wieloletniego doświadczenia Audi w budowaniu aluminiowych konstrukcji lekkich. Sama aluminiowa klapa bagażnika jest lżejsza o ok. 7,5 kg. Audi Q7 z silnikiem benzynowym V8 waży 2 240 kg.

Również w zakresie bezpieczeństwa pasażerów karoseria Audi Q7 oferuje standard, który odpowiada wysokim wymaganiom marki. Strefy dokładnie zdefiniowanego zgniotu pochłaniają energię zderzenia w sposób kontrolowany, aby sztywna struktura przedziału pasażerskiego mogła zapewnić możliwie największą przestrzeń przeżycia. Podczas zderzenia czołowego inteligentne czujniki przednie umieszczone w pobliżu reflektorów, współdziałając z czujnikami przy słupkach B i C, już w ciągu kilku tysięcznych sekundy rejestrują, że doszło do zderzenia. Kilka milisekund później komputer nakazuje odpalenie napinaczy pasów bezpieczeństwa, aby zmniejszyć prawdopodobnie istniejący luz. Ogranicznik siły napięcia pasa powoduje, od ściśle określonej wartości obciążenia, zwiększenie długości pasa, aby umożliwić "wychwycenie" pasażera w napełnianą w tym momencie poduszkę powietrzną. Ograniczniki siły napięcia pasa stanowią wyposażenie seryjne również na zewnętrznych miejscach drugiego rzędu siedzeń. Pełnowymiarowe czołowe poduszki bezpieczeństwa są wyzwalane dwustopniowo.

Szereg niezwykłych detali uzupełnia sportowy wygląd Audi Q7, jest ono np. standardowo wyposażone w 18– calowe koła aluminiowe, na których montowane są opony o rozmiarze 235/60 albo - w przypadku silnika ośmiocylindrowego – opony 255/55. Obręcze kół mogą mieć szerokość 7,5 cala (silniki V6) względnie 8 cali (w przypadku V8). Każda z nich może przenosić obciążenie 900 kg i sama przy tym waży tylko 11,3 lub 12,0 kg. Na życzenie mogą być również montowane koła o średnicach 18, 19 i 20 cali. Wyjątkowo ładnie prezentuje się nowa 20 – calowa obręcz koła z metali lekkich pięcioma podwójnymi szprychami. Te duże koła symbolizują maksymalne możliwości i bezpieczeństwo na autostradzie oraz w terenie. Powierzchnie boczne szprych są lakierowane w kolorze antracytowym, a powierzchnie czołowe wypolerowano. W przypadku zamówienia Audi Q7 w wersji 5-miejscowej z kołami 18-calowymi, w wyposażeniu dostępne jest pełnowymiarowe koło zapasowe. Z taśmy montażowej samochód zjeżdża na oponach letnich, które nadają się do jazdy szosowej i terenowej. Na życzenie dostępne są specjalne 18- calowe opony terenowe. Dodatkowo sportowego ducha rozbudzają zewnętrzne lusterka, podobnie jak wszystkie inne elementy zewnętrzne, zoptymalizowane pod kątem minimalnego oporu powietrza, minimalnego hałasu, niewielkiej podatności na zabrudzenia oraz korzystnego odprowadzania wody podczas deszczu. Wkomponowano w nie harmonijnie poziome kierunkowskazy w technice diodowo – światłowodowej.

W Audi Q7 łączy się w wyjątkowy sposób jego sportowy charakter z wszechstronnością oraz technika na najwyższym poziomie z luksusem samochodów klasy wyższej. Audi bezkompromisowo połączył tu cechy samochodu na drogi i bezdroża. Na drodze zachwyca osiągami i dynamiką jazdy samochodu sportowego, w terenie definiuje na nowo możliwości tego rodzaju aut. Jest to samochód, którego jakość widoczna jest już na pierwszy rzut oka i którego rozwiązania techniczne w pełni nadążają za wyglądem. Nie jest już przy tym, rzecz jasna, staroświeckim samochodem jak SUV-y pierwszej generacji, nie należy też do SUV-ów drugiej generacji, w których możliwości terenowe ucierpiały na rzecz komfortu. Jako SUV trzeciej generacji Audi Q7 doskonale sprawdza się w każdych warunkach. I tym różni się wyraźnie od typowo drogowych samochodów weekendowych ze stałym napędem na wszystkie koła, za jakiego uważali go niektórzy konkurenci.

Audi