Mocniejszy i bardziej oszczędny - nowy Volkswagen Scirocco

28.04.2014 12:56

W 1974 roku, dokładnie przed 40 laty, na Genewskim Salonie Samochodowym zadebiutowała pierwsza generacja Scirocco. Od tego czasu to coupé jako dynamiczny, stylowy i osiągalny finansowo samochód sportowy cieszył się wielkim zainteresowaniem kierowców ceniących dynamikę.

Teraz Volkswagen zaprezentował, ponownie w Genewie, światową premierę - najnowszą generację sprzedanego w ponad milionie egzemplarzy kultowego auta, udoskonalonego zarówno technicznie, jak i wizualnie.

 

 

Jednostki napędowe to sześć silników z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, które należą do najnowszej generacji czterocylindrowych silników Volkswagena, spełniają wymagania normy emisji spalin EU 6 i zużywa nawet o 19 procent mniej paliwa. Seryjnie wszystkie Scirocco o mocy do 162 kW/220 KM posiadają systemy Start-Stop i rekuperacji. Spektrum mocy czterech jednostek TSI (benzynowych) i dwóch TDI (wysokoprężnych) wynosi w Europie od 92 kW/125 KM do 206 kW/280 KM. Wszystkie silniki mimo zmniejszonego zużycia paliwa dysponują większą mocą. Największa różnica dotyczy nowego Scirocco 2.0 TSI o mocy 132 kW/180 KM (przedtem 1.4 TSI o mocy 118 kW/160 KM) oraz Scirocco R z mocą 280 KM (przedtem 195 kW/265 KM).

 

 

Wyostrzona stylistyka zewnętrzna, wzbogacone wnętrze. Zewnętrznym znakiem rozpoznawczym Scirocco 2014 jest nowy przód i tył z nowymi reflektorami H7 lub biksenonowymi i diodowymi światłami tylnymi. Logo VW na pokrywie bagażnika uchyla się i służy jako uchwyt do otwierania pokrywy. We wnętrzu, wyposażonym seryjnie w sportowe siedzenia i sportową, obszytą skórą kierownicę, można znaleźć między innymi nowe materiały i kolory. Do nowych rozwiązań technicznych zaliczają się na przykład specjalnie dopasowany do Scirocco system nagłaśniający Dynaudio Excite oraz asystent parkowania (Park Assist). Kolejną nowością są seryjne dodatkowe wskaźniki (ciśnienie doładowania, stoper, temperatura oleju), będące ukłonem w stronę pierwszego Scirocco.

 

 

Wygląd zewnętrzny Scirocco

Dynamiczna stylistyka. Stylistyka stanowi optyczną klamrę dla całości sportowych cech Scirocco. Niepowtarzalna sylwetka, charakterystyczny tył, wyjątkowy przód nadwozia i zwarte proporcje zdradzają, że w tym coupé kryje się dynamika gwarantująca maksymalną przyjemność podczas jazdy. Podobnie jak pierwsza generacja Scirocco, także trzecia seria tego sportowego auta zasługuje na miano stylistycznej ikony. I właśnie ze względu na kultowy charakter, design nowego Scirocco został bardzo starannie i ostrożnie zmodyfikowany w sposób podkreślający jego wyjątkowość.

 

 

 

Nowy przód nadwozia. Precyzyjnie wykreślone linie, całkowicie nowa grafika reflektorów oraz tak zwane blades (wąskie elementy aerodynamiczne w stylu Golfa GTI) po bokach zderzaków tworzą nowe oblicze przedniej części nadwozia. Części zderzaka, pokryte lakierem w kolorze nadwozia zamiast czarnym, poszerzają optycznie i podkreślają kontury dolnej części nadwozia. Przy jasnym kolorze lakieru, wąskie elementy aerodynamiczne i czarna, otwarta ku górze rama zderzaka stanowią przykuwający uwagę kontrast. Nową formę otrzymał także czarny, duży wlot powietrza w dolnej części przodu nadwozia oraz górny wlot powietrza. Razem z XL1 i Beetle, Scirocco jest jedynym Volkswagenem z logo VW na masce silnika. Aby lepiej ochronić przód nadwozia przed uszkodzeniem przy parkowaniu, auto zostało wyposażone w czujniki parkowania także w przednim zderzaku.

 

 

Nowe reflektory. Charakterystyczna dla każdego Volkswagena jest niepowtarzalna grafika świateł. Także w Scirocco ten znak rozpoznawczy jest bardzo interesujący, szczególnie w przypadku reflektorów biksenonowych. Pod modułem ksenonowym inżynierowie i styliści umieścili wąską linię diod LED w formie fali, przywodząca na myśl powiekę i pełniącą funkcję świateł dziennych. Oddzielnie w zewnętrznych częściach zderzaka umieszczone zostały kierunkowskazy, reflektory przeciwmgielne oraz - w wersji podstawowej - światła do jazdy w dzień. Są one optycznie oddzielone od siebie elementami aerodynamicznymi blades. Razem z pokrytą lakierem w kolorze nadwozia osłoną dolnego wlotu powietrza stanowią one kolejne wyraźne podkreślenie szerokości samochodu. Nowy design sprawia także, że Scirocco zdaje się bardziej przylegać do drogi.

 

 

Nowy tył nadwozia. Zgodnie z zasadami DNA designu Volkswagena, szerokość samochodu jest akcentowana poprzez użycie poziomych elementów stylistycznych, zarówno z przodu, jak i z tyłu. W nowym Scirocco wrażenie to jest wzmacniane przez całkowicie nowe diodowe światła tylne i również nową pokrywę bagażnika. Tylne światła o kształcie trapezu zwężające się ku środkowi nadwozia sięgają daleko na tylną klapę. Sama tylna pokrywa posiada pod szybą poziomą linię załamującą światło. W ten atletyczny i precyzyjny design doskonale wkomponowuje się nowy, czarny dyfuzor, dzięki któremu zderzak jest niższy, a samochód pod względem proporcji wygląda na bardziej płaski. Praktycznym rozwiązaniem jest uchylny znaczek VW, obracający się w górę wokół osi poziomej i służący jako (chroniony przed brudem) uchwyt otwierania pokrywy. Za oświetlenie tablicy rejestracyjnej odpowiedzialne są seryjne diody.

 

 

Nowe koła i kolory. Patrząc z boku, nie sposób nie zauważyć nowych, 17-calowych obręczy Shanghai i 18-calowych obręczy ze stopu metali lekkich Lisboa i Salvator. Seryjnie Scirocco porusza się na 17-calowych obręczach ze stopu metali lekkich Long Beach i oponach w rozmiarze 205 (od 110 kW - opony 225). Opcjonalnie coupé Volkswagena może być wyposażone - i to także jest nowość - między innymi w legendarne 18 i 19-calowe obręcze Talladega, wcześniej zastrzeżone dla Scirocco R. Nowością w programie jest także pięć z trzynastu dostępnych kolorów: trzy lakiery uniwersalne - biały Pure, czerwony Flash i szary Urano oraz lakiery metaliczne - fioletowy Ultra i złoty Pyramid.

 

 

Wygląd zewnętrzny Scirocco R. Najmocniejszy model tej serii, Scirocco R, tradycyjnie posiada specjalne elementy stylistyczne i elementy wyposażenia. Dotyczy to zarówno stylistyki kół, jak i dolnej części przodu i tyłu nadwozia nawiązującej do sportów motorowych. Z przodu szczególnie rzucają się w oczy trzy duże, czarne i błyszczące wloty powietrza, seryjne reflektory biksenonowe, diodowe światła do jazdy w dzień i diodowe kierunkowskazy. Z boku są to między innymi obudowy lusterek zewnętrznych z matowego chromu, nakładki poszerzające nadkola w stylu "R" oraz czarne zaciski hamulców z logo "R". Z tyłu do elementów charakterystycznych dla Scirocco R należą, tak jak zwykle, chromowane końcówki rur wydechowych (po jednej z każdej strony) oraz większy spojler dachowy. Nowością z tyłu są natomiast duże otwory wylotów powietrza w zderzaku, oraz 18-calowe seryjne obręcze ze stopu metali lekkich typ Cadiz. Jako opcja ten typ obręczy dostępny jest także w rozmiarze 19 cali.

 

 

Wnętrze Scirocco

Dodatkowe wskaźniki, jak w pierwszym Scirocco. Nowa wersja Scirocco została poddana licznym modyfikacjom także we wnętrzu. Uwagę zwraca zoptymalizowany kształt tablicy rozdzielczej po stronie pasażera, której wyraźna, pozioma krawędź optycznie powiększa wskaźniki. Panele wlotów wentylacji oraz środkowy panel wokół nawigacji, tworzą jedną płaszczyznę z deską rozdzielczą i podkreślają w ten sposób wysoki poziom jakości wykończenia wnętrza. Podobnie jak Golf GTI, Scirocco posiada nowe zegary o kształcie tuby, wskaźniki mają nową grafikę i otoczone są eleganckimi, chromowanymi pierścieniami.

 

 

Od Golfa GTI wywodzi się także stylistyka kierownicy. Ponadto do wyposażenia seryjnego należą trzy dodatkowe wskaźniki nad konsolą środkową: wskaźnik ciśnienia doładowania, stoper i wskaźnik temperatury oleju silnikowego. Stanowią one nawiązanie do pierwszego Scirocco, w którym w zależności od wersji wyposażenia wbudowane były dwa dodatkowe wskaźniki na konsoli środkowej. Naturalnie oprócz tego nowy Scirocco jest wyposażony seryjnie między innymi w klimatyzację, asystenta ruszania pod górę, elektrycznie otwierane/zamykane szyby i sportowe siedzenia.

 

 

Sportowe aplikacje dekoracyjne, materiały i kolory. Przy dźwigni hamulca ręcznego znajduje się zamykany schowek z żaluzją. Nowe aplikacje dekoracyjne Checkered Black na środkowym panelu nie przypadkiem stanowią optyczne nawiązanie do Golfa GTI. Nową formę otrzymały także siedzenia i tapicerka. Nowością jest tkanina Matthew (w kratę, z zewnętrznymi częściami siedzeń w kolorze czarnym Titan), tapicerka z Alcantary Greg w kolorze Ceramique, Deep Mocca i czarnym Titan oraz warianty kolorystyczne Ceramique, Sioux i czarny w stylu Carbon dla tapicerki skórzanej Vienna. Kolejna nowa rzecz to jasny kolor Ceramique (jako opcja dla czarnego) dolnej części deski rozdzielczej, poszycia w drzwiach i konsoli środkowej.

 

 

Wnętrze Scirocco R. Podobnie jak na zewnątrz, także we wnętrzu Scirocco R widać wkład Volkswagen R GmbH. Do zindywidualizowanych elementów należy tapicerka Race z logo "R" i szarymi szwami, czarna podsufitka, aplikacje dekoracyjne Carbon Race, czarne aplikacje z połyskiem Piano Black (panel radia, sportowa kierownica multifunkcyjna obszyta skórą i podłokietniki w drzwiach) oraz pedały z nakładkami ze stali nierdzewnej. Tradycyjne są tutaj niebieskie wskazówki specjalnych wskaźników "R" i aluminiowe listwy w progach z logo "R".

 

 

Silniki Scirocco

Nawet o 19 procent oszczędniejsze. Scirocco rocznik 2014 jest wyposażony w najnowocześniejsze czterocylindrowe silniki Volkswagena. Udoskonalone jednostki napędowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem spełniają surowe wymagania normy emisji spalin EU 6 i są nawet o 19 procent oszczędniejsze. Wszystkie wersje silników, mimo mniejszego zużycia paliwa, są teraz mocniejsze. Seryjnie wszystkie Scirocco o mocy do 162 kW/220 KM są wyposażone w systemy Start-Stop i rekuperacji. Z wyjątkiem podstawowej jednostki napędowej (1.4 TSI), wszystkie wersje napędu mogą być opcjonalnie połączone z dwusprzęgłową przekładnią DSG.

 

 

Silniki benzynowe rozwijają moc między 125 a 280 KM. Spektrum mocy czterech silników TSI (benzynowe z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem) rozciąga się od 92 kW/125 KM przez 132 kW/180 KM i 162 kW/220 KM aż do 206 kW/280 KM w Scirocco R. Po raz pierwszy w Volkswagenie zamontowany został 125-konny silnik 1.4 TSI, zużywający o 1,0 litr paliwa mniej, niż jego poprzednik. Nowością w programie jest silnik 2.0 TSI o mocy 180 KM, zastępujący w Europie silnik 1.4 TSI 118 kW/160 KM. Mimo, że nowy silnik dysponuje o 20 KM większą mocą, jest o 0,6 litra oszczędniejszy, niż wersja 160 KM. Kolejną nowością w Scirocco jest zaadaptowany z Golfa GTI silnik 2.0 TSI o mocy 220 KM; zmniejszenie spalania o 1,4 litra w porównaniu z poprzednikiem oznacza redukcję aż o 19 procent.

 

 

Silniki wysokoprężne rozwijają moc 150 KM i 184 KM. Dwie jednostki TDI w Scirocco rozwijają teraz moc 110 kW/150 KM i 135 kW/184 KM. Oba silniki spalając 4,1 l/100 km (150 KM) oraz 4,3 l/100 km (184 KM) są ekstremalnie oszczędne. Redukcja zużycia paliwa w porównaniu ze słabszymi silnikami poprzednika wynosi w obu przypadkach 0,8 litra.

 

 

Cztery TSI i dwa TDI - zestawienie mocy, wzrostu mocy i zużycia paliwa (manualna przekładnia 6-biegowa):

1.4 TSI: 92 kW/125 KM (+3 KM 5,4 l/100 km / 125 g/km CO2
2.0 TSI: 132 kW/180 KM (+20 KM); 6,0 l/100 km / 139 g/km CO2
2.0 TSI: 162 kW/220 KM (+10 KM); 6,0 l/100 km / 139 g/km CO2
2.0 TSI: 206 kW/280 KM (+15 KM); 8,0 l/100 km / 187 g/km CO2
2.0 TDI: 110 kW/150 KM (+10 KM); 4,1 l/100 km / 107 g/km CO2
2.0 TDI: 135 kW/184 KM (+ 7 KM); 4,3 l/100 km / 111 g/km CO2.

 

 

Nowe Scirocco i Scirocco R pojawią się na rynku europejskim latem, już w sierpniu br. Volkswagen będzie produkował najnowszego Scirocco w swoim portugalskim zakładzie pod Lizboną. Stamtąd sportowe auto będzie od połowy sierpnia dostarczane do klientów w Europie. Krótko potem będzie dostępne na dalszych dużych rynkach, jak Chiny, Argentyna, Turcja, Australia, Rosja i Korea Południowa.

 

 

 

 

Volkswagen
Tagi: