Nowe Audi A4 - światowy debiut we Frankfurcie

16.11.2007 10:36
Debiut nowego Audi A4 na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej we Frankfurcie wywołał zachwyt wśród fanów motoryzacji. Nic dziwnego: supernowoczesne układy techniczne w połączeniu z nieprzeciętną stylistyką, czynią z tej limuzyny numer jeden wśród samochodów luksusowych. Wprowadzając A4 na rynek, firma Audi zdefiniowała nową jakość w tej klasie samochodów, a rozwiązania zastosowane w A4 uzasadniają czołową pozycję marki na świecie.

Debiut nowego Audi A4 na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej we Frankfurcie wywołał zachwyt wśród fanów motoryzacji. Nic dziwnego: supernowoczesne układy techniczne w połączeniu z nieprzeciętną stylistyką, czynią z tej limuzyny numer jeden wśród samochodów luksusowych. Wprowadzając A4 na rynek, firma Audi zdefiniowała nową jakość w tej klasie samochodów, a rozwiązania zastosowane w A4 uzasadniają czołową pozycję marki na świecie.

Premierę nowego A4 we Frankfurcie uświetnił występ Bryana Adamsa. Ten urodzony w Kanadzie piosenkarz, jest jednym z najbardziej lubianych muzyków na świecie. Jego kariera trwa już ponad trzy dekady. Adams jest ikoną rocka, a firma Audi - ikoną nowoczesnej myśli technicznej. Pojawienie się A4 wywołało burzę oklasków i było częścią spektakularnego show: nastąpiło w momencie, gdy Adams wykonywał jeden ze swych najbardziej znanych utworów "Run to You".

Nowe Audi A4 jest najbardziej sportową limuzyną klasy średniej. Prowadzi się ją niezwykle łatwo i swobodnie. Zawieszenie zostało zaprojektowane od nowa, czego efektem jest jeszcze lepsza dynamika jazdy, precyzja i łatwość wykonywania manewrów. Także stylistyka nowego A4 nie pozostawia złudzeń, co do jego wyjątkowego charakteru. Sportowa elegancja z zewnątrz, w połączeniu z przestronnym, wygodnym wnętrzem, wykończonym materiałami najwyższej jakości, wyrażają nietuzinkowy charakter auta. Także pod względem bezpieczeństwa marka Audi nie ma sobie równych: liczne systemy zwiększające bezpieczeństwo chronią pasażerów w sposób godny naśladowania.

Audi otwiera nowe horyzonty. A4 wytycza nowe standardy w swojej klasie. Silniki tej limuzyny - TDI i benzynowe, wszystkie z bezpośrednim wtryskiem - gwarantują doskonałą moc i wysoką efektywność. Dynamiczne zawieszenie i wiele rozwiązań technicznych, pochodzących prosto z wyższej klasy samochodów, odzwierciedlają doskonałe know-how marki w dziedzinie techniki. Audi A4 będzie można wybrać z jednym z pięciu silników o mocy: od 105 kW (143 KM) do 195 kW (265 KM). W silniku wysokoprężnym i czterocylindrowym silniku benzynowym, zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa. Turbodoładowanie zapewnia ogromną przyjemność z dynamicznej jazdy. Oprócz wspaniałych właściwości sportowych, silniki charakteryzuje też wysoka sprawność – zużywają znacznie mniej paliwa niż jakikolwiek z ich poprzedników.

Przyjemność z jazdy i nowoczesna technologia, interesująca sylwetka i luksus, którego nie powstydziłyby się samochody klasy wyższej: Audi prezentuje nową generację A4 i A4 Avant. Zmiana generacji widoczna jest już na pierwszy rzut oka. Limousine i Avant otrzymały typową dla Audi osłonę chłodnicy "singleframe". Nowy jest także tył ze zdecydowanie poziomą orientacją linii oraz boki z linią środkową podkreślającą plastycznie kształt płaszczyzn. Rozwiązania techniczne spełniają to, co obiecuje wygląd zewnętrzny. Nowe A4 może być wyposażone w jeden z dziesięciu mocnych silników.

Technologia FSI i turbo w silnikach benzynowych, podobnie jak rewolucyjne wtryskiwacze piezoelektryczne w trzylitrowym silniku TDI, jest najnowocześniejszym osiągnięciem techniki. Sportowe i jednocześnie komfortowe zawieszenie na każdym zakręcie i na każdym kilometrze zamienia moc silników w czystą przyjemność jazdy. Nowoczesne rozwiązania techniczne zastosowano praktycznie w każdym elemencie samochodu. Dowodem tego są zarówno dostępne jako opcja reflektory ksenonowe "Plus" z dynamicznym systemem oświetlenia zakrętów, jak i wyjątkowa, bezstopniowa przekładnia multitronic oraz stały napęd na wszystkie koła - quattro.

Bogate wyposażenie, w tym 2-stopniowe przednie poduszki powietrzne i aktywne zagłówki oraz kompleksowy układ stabilizacji toru jazdy ESP najnowszej generacji, gwarantuje pasażerom optymalne bezpieczeństwo. Jakość zastosowanych we wnętrzu materiałów nie ustępuje niczym jakości samochodów luksusowych. Wzorem dla innych może być doskonała synteza ergonomii, funkcjonalności i stylistyki kokpitu. 

Wygląd zewnętrzny
Stylistyka nowego A4 nadaje mu sportowo – progresywny charakter. Jest ona pełna napięcia, dynamiczna i przemawia językiem technicznej perfekcji. Ze swoimi 4,70 metrami długości limuzyna mocno trzyma się drogi. Niepowtarzalna stylistyka: duża osłona chłodnicy "Singleframe" oraz nowa forma reflektorów przykrytych przezroczystą pokrywą nadają nowemu Audi A4 zupełnie nowy wyraz. Trapezowy kształt osłony chłodnicy znajduje swoją kontynuację w mocno podkreślonym konturze pokrywy silnika. Stylistyka przedniej części pojazdu, świadomie wykorzystująca elementy ze studyjnego coupé Nuvolari quattro a jednocześnie akcentująca przynależność do tej samej rodziny, co nowe modele A8 6.0 quattro, A6 i A3 Sportback, sygnalizuje jedno: oto pojawia się nowa generacja Audi.

Język formy Nuvolari quattro można znaleźć także w tylnej części auta: tutaj osadzone nisko, dwuczęściowe i wyraźnie skierowane ku środkowi światła podkreślają poziome linie bryły samochodu. Limousine i Avant "mocno" stoją na drodze. Stosunek masywnego dołu do bardzo wąskiej partii okien sprawia, że A4 ma proporcje typowe dla samochodów sportowych. Nową formę ma również bok auta. Łagodnie rozciągnięty łuk dolnej linii okien, wykonany jako wyraźnie zarysowana linia cienia, dzieli płaszczyzny i modeluje plastyczny korpus.

 

Wnętrze
Nowe Audi A4 gwarantuje swoim pasażerom przestronne, wygodne wnętrze. Jakość wykończenia, jak we wszystkich Audi, nie zna żadnych kompromisów. Nowym akcentem w aktualnej generacji samochodów marki Audi są kierownice, których charakterystycznym elementem jest pokrywa poduszki powietrznej przypominająca kształtem osłonę chłodnicy "Singleframe". Listwy na progach z aluminiowymi wstawkami oraz liczne elementy dekoracyjne z aluminium zdobią standardowo nowe A4. Na życzenie dostępne są elementy dekoracyjne z drewna orzechowego i brzozowego w kolorze popielatym lub beżowym – atrybuty, które nadają wyjątkowej elegancji także aktualnym modelom A8 i A6. Tapicerka wnętrza oraz foteli może być wykonana z jednego z trzech nowych materiałów i dwóch luksusowych gatunków skóry lub z kombinacji skóry z materiałem Alcantara.

 

Doskonałą ergonomię znaną z poprzedniej generacji znajdziemy także w nowym A4. Kokpit i całe wnętrze obejmują kierowcę poziomymi, poprowadzonymi z rozmachem liniami, wychodzącymi ze wspornika tablicy rozdzielczej i przechodzącymi do drzwi. Jednocześnie nowe A4 oferuje pasażerom duży komfort przestrzenny. Nieprzeciętnie dużo miejsca znajdzie się również na bagaż. Już bagażnik Limousine z płaską podłogą i pojemnością 460 litrów nadaje się doskonale do przewożenia dużych pakunków. Avant, zależnie od wersji, może pomieścić ładunek o objętości do 1 184 litrów (przy złożonej tylnej kanapie). Wysoki komfort i jakość wykonania spełniają wymagania stawiane samochodom klasy wyższej.

Napęd
Mocne i jednocześnie oszczędne silniki benzynowe oraz TDI zapewniają doskonałe osiągi. Wszystkie jednostki napędowe spełniają surowe wymagania normy EU4. Audi zastosowało w nowym A4 dwa całkowicie nowe silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem - FSI. Silnik 3.2 FSI V6 o mocy 188 kW / 255 KM oraz dwulitrowy, czterocylindrowy silnik z turbosprężarką 2.0 T FSI (moc: 147 kW/ 200 KM). Zapewniają one dużą moc, szybką reakcją na naciśnięcie pedału przyspieszenia oraz wysoki moment obrotowy.

W ofercie są także dwa sprawdzone już w tysiącach egzemplarzy aut silniki: dwulitrowy czterocylindrowy silnik rzędowy o mocy 96 kW (130 KM) oraz silnik czterocylindrowy 1.8 T o mocy 120 kW (163 KM). Ofertę "benzynowców" uzupełnia jednostka 1.6 l (75 kW / 102 KM). Oferta TDI będzie obejmować początkowo czterocylindrowy silnik dwulitrowy z pompowtryskiwaczami o mocy 103 kW (140 KM) oraz nowy silnik sześciocylindrowy 3.0 TDI z systemem Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami. Najnowocześniejszy obecnie silnik TDI – który przed kilkoma miesiącami debiutował w limuzynach A8 i A6 – osiąga w A4 moc 150 kW (204 KM). Moment obrotowy - 450 Nm jest dostępny od 1 400 do 3 200 obr./min. Ze swoim doskonałym rozwojem mocy wszystkie silniki gwarantują czystą przyjemność jazdy przy wysokiej efektywności – zużywają znacznie mniej paliwa niż jakikolwiek z ich poprzedników.

Zgodnie z planem na początku 2005 roku dla 2.0 TDI będzie można zamówić pokryty warstwą katalizatora filtr cząstek stałych, tzw. catalysed soot filter, pracujący bez żadnych dodatków i dzięki temu nie wymagający obsługi przez cały okres eksploatacji auta. Także dla 3.0 TDI od początku roku dostępny będzie ten typ filtra cząstek stałych. Wszystkie silniki 3.0 TDI już w momencie wprowadzania na rynek posiadają elementy pozwalające na zamontowanie filtra w późniejszym czasie bez dużego nakładu pracy. Moc silników benzynowych i TDI przenoszona jest przez napęd przedni lub stały napęd na obie osie - quattro. A4 mogą być wyposażone w 5 – lub 6-biegową manualną skrzynię biegów lub bezstopniową przekładnię automatyczną multitronic. Multitronic może występować w modelach z napędem na przednią oś. Modele quattro mogą współpracować z 6-stopniową przekładnią tiptronic z programem sportowym.

Nowe, supernowoczesne rozwiązania sprawiają, że jazda tym autem jest jeszcze bardziej fascynująca: Audi drive select dopasowuje charakterystykę silnika, automatycznej przekładni, układu kierowniczego i amortyzowania do życzenia kierowcy. A dynamiczny układ kierowniczy Audi zmienia swoje przełożenie zależnie od prędkości jazdy i stabilizuje nowe A4 w określonych granicach poprzez błyskawiczne, małe ingerencje w układ kierowniczy. Hydrauliczne amortyzatory regulują charakterystykę tłumienia drgań indywidualnie dla każdego z kół. W ten sposób sportowa przyjemność jazdy połączona została z maksymalnym bezpieczeństwem.

Zawieszenie
Dynamiczne zawieszenie z czterowahaczową osią przednią oraz osią tylną z wahaczami trapezowymi i drążkiem korygującym zbieżność wyposażone zostało w wiele nowych elementów. Specjaliści od zawieszenia firmy Audi dokonali wielu zmian w dziedzinie elastokinematyki oraz w zestrojeniu układu resorująco-tłumiącego. Tak więc przejęto wymiary amortyzatorów przedniej i tylnej osi z Audi A6, a trapezowe wahacze i wsporniki kół osi tylnej oraz końcówki drążków kierowniczych osi przedniej pochodzą z S4. Modyfikacja ta oznacza znacznie większą elastyczność i precyzję kierowania przy doskonałym komforcie resorowania i przynosi korzyści zarówno kierowcy A4 Limousine, jak i Avant. Dotyczy to także hamulców, których wymiary a tym samym skuteczność, dopasowane zostały do możliwości nowych silników.

Wyposażenie
Audi A4 i A4 Avant już w wersji standardowej posiadają bardzo bogate wyposażenie, które może być brane za wzór przez innych reprezentantów klasy średniej samochodów. Na przykład każde nowe A4 posiada automatyczną klimatyzację z regulowanym rozdziałem temperatur. Wszystkie miejsca siedzące dysponują automatycznymi, trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa (z przodu z ogranicznikiem siły napięcia i napinaczem, dodatkowo z sygnalizacją przypominającą o zapięciu pasów) i zagłówkami. W przednich fotelach zamontowano zagłówki aktywne, ograniczające ryzyko uszkodzenia kręgosłupa podczas wypadków. Do wyposażenia zwiększającego bezpieczeństwo należą także dwustopniowe przednie poduszki powietrzne, boczne poduszki z przodu oraz kurtyna boczna "sideguard", zabezpieczająca głowy pasażerów. Elektrycznie podnoszone szyby przednie (w 2.0 T FSI i w wersjach V6 – także tylne) należą również do wyposażenia seryjnego, podobnie jak elektrycznie regulowane lusterka boczne i centralny zamek z pilotem.

Prawie nieograniczone są kombinacje elementów wyposażenia dodatkowego. Można na przykład po raz pierwszy zamówić nowe Audi A4 z ksenonowymi reflektorami przednimi z dynamicznym systemem oświetlenia zakrętów "Xenon-Plus". Dodatkową funkcją tych reflektorów są energooszczędne światła do jazdy dziennej. Montowany na życzenie czujnik oświetlenia i deszczu w razie potrzeby włącza automatycznie światła mijania i wycieraczki. System nawigacji satelitarnej Plus z DVD i radiem nie ma sobie równego, jeżeli chodzi o łatwość obsługi i ergonomię: geometria klawiatury i program menu oparte są na standardzie MMI z Audi A8 i A6. Doskonałe są zakres funkcji i jakość tego systemu.

Nowe Audi A4 może być polakierowane jednym z 15 kolorów, z których pięć odcieni jest zupełnie nowych. Oferta obręczy kół obejmuje – dodatkowo do wyposażenia seryjnego – osiem typów kół letnich i trzy zimowe o rozmiarach do 7.5 x 17 J z oponami do 232/45 R 17. Ponadto pakiety wyposażenia S line oraz program indywidualizacji Audi exclusive oferują kolejne, optyczne i funkcjonalne elementy wyposażenia, czyniące z każdego nowego Audi A4 i A4 Avant samochód jeszcze bardziej sportowy.

Bezpieczeństwo
Nowe A4 jest najbardziej sportową limuzyną klasy średniej. Prowadzi się je niezwykle łatwo i precyzyjnie. Jego dynamiczne zawieszenie zostało zaprojektowane od nowa, poszczególne elementy wykonane są częściowo z lekkiego aluminium. Rezultatem tych zmian jest niezwykła dynamika jazdy, precyzja i łatwość wykonywania manewrów. Pod względem bezpieczeństwa marka z czterema pierścieniami nie ma sobie równych: doskonale zestrojone poduszki powietrzne i ograniczniki napięcia pasów bezpieczeństwa z przodu jeszcze lepiej chronią pasażerów.

Złota Kierownica
Należy też powiedzieć, że Audi A4 jeszcze nie zostało wprowadzone na rynek, a już otrzymało nagrodę - czasopismo "Bild am Sonntag" przyznało nowej limuzynie z czterema pierścieniami "Złotą kierownicę" w swojej klasie. Audi A4 pokonało silnych konkurentów w klasie średniej. 7 listopada Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG, odebrał tę należącą do najważniejszych w branży motoryzacyjnej nagrodę podczas gali w Berlinie. - To wspaniały sukces nowego A4 i marki Audi, za którym stoi zmotywowany i zaangażowany zespół. - powiedział podczas wręczania nagród.

Jury "Złotej Kierownicy", złożone z VIP-ów, ekspertów technicznych oraz kierowców wyścigowych i rajdowych, miało również w tym roku możliwość dokładnego przetestowania kandydatów. Audi A4 zwyciężyło dzięki dynamice, stylistyce, wyposażeniu i komfortowi. Audi A4 i jego poprzednik to najpopularniejszy model w historii producenta z czterema pierścieniami, który znalazł 8,5 miliona nabywców. Wyposażone w Audi drive select oraz silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa Audi A4 jest technologicznie najbardziej rozwinięte w segmencie. Model zostanie wprowadzony na rynek w grudniu. "Złota Kierownica" wręczana jest od 1975 roku najlepszym samochodowym premierom roku. Nagroda przyznana Audi A4 jest 16-tą dla marki z czterema pierścieniami. "Złotą Kierownicę" w roku 2004 zdobyło Audi A6, a rok później Audi Q7.

Audi