Nowe Renault Laguna - nowoczesny, elegancki i dynamiczny samochód

31.05.2011 15:58

Koncern Renault oferuje samochody zgodne z wysokimi standardami marki zarówno pod względem designu, innowacyjnych rozwiązań, jak i jakości. Nowa Laguna, zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego 2010 w Paryżu, łączy w sobie wszystkie atuty, które złożyły się na doskonałą renomę modeli Laguna III:

 

 

* wyjątkowe trzymanie się drogi dzięki układowi jezdnemu 4Control z 4 kołami skrętnymi,
* niezrównany w tym segmencie stosunek ceny do wyposażenia i parametrów użytkowych,
* najwyższy w tej kategorii pojazdów poziom bezpieczeństwa, jakości i niezawodności.

 

 

Jeszcze bardziej atrakcyjny przód i nowy wystrój wnętrza powodują, że styl Nowej Laguny w pełni odpowiada jej dynamicznym osiągom. Unikalny, oferowany wyłącznie przez Renault układ jezdny 4Control z 4 kołami skrętnymi jest obecnie dostępny z większością montowanych w tym modelu jednostek napędowych. Zapewnia on najwyższy dostępny obecnie dla szerokich rzesz użytkowników poziom przyjemności prowadzenia w warunkach całkowitego bezpieczeństwa. Dzięki systemowi nawigacji Carminat TomTom Live i systemowi nagłośnienia Bose Sound System, Nowa Laguna jest dziś bardziej atrakcyjna niż kiedykolwiek.

 

 

Montowane silniki eco, jak na przykład dCi 110, emitujący zaledwie 120 g CO2/km, są jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska. Szczególnie wiele wysiłku włożono w tym modelu w obniżenie kosztów użytkowania, między innymi dzięki zmniejszeniu zużycia paliwa w całej gamie średnio o 0,5 l/100 km. Nową Lagunę oferowaną z gwarancją na 3 lata bądź 150000 km można zamawiać w Polsce już od listopada 2010 roku w promocyjnej cenie od 65500 zł.

 

 

Bardziej dynamiczny styl
Bardziej wyrazisty przód z oferowanymi w standardzie reflektorami o czarnych kloszach oraz chromowanymi elementami unikalnej osłony chłodnicy w czarnym perłowym kolorze w pełni oddają dynamiczny charakter Nowej Laguny. Nowy, bardziej zdecydowany i wyrazisty przód auta przyciąga uwagę dynamiką linii i stanowi zapowiedź przyjemności, jakiej dostarcza Nowa Laguna dzięki swemu wyjątkowemu zachowaniu na drodze. Przedni zderzak otrzymał unikalną osłonę chłodnicy w czarnym, perłowym kolorze z wyraźniej zaznaczoną obecnością chromowanych elementów.

 

 

W wersji hatchback boczna linia nadwozia sięga aż do bagażnika, tuż poniżej tylnych, przydymionych świateł z diodami LED. Dzięki umieszczeniu w górnej części nadwozia, tylne światła przyczyniają się do podkreślenia ogólnej dynamiki pojazdu, tworząc przy tym charakterystyczny świetlny znak rozpoznawczy. Dwie chromowane końcówki wydechu przypominają - w najmocniejszych wersjach - o tym, że pod maską kryją się rasowe jednostki napędowe. Dla zapewnienia większej płynności linii nadwozia, antena radiowa została wbudowana w tylną szybę.

 

 

Nowe Renault Laguna Grandtour wyróżnia się silnym nachyleniem tylnej szyby oraz kształtem trzeciej szyby bocznej, podkreślającej sportową linię nadwozia. Odpowiednio wyprofilowane relingi dodają płynności sylwetce auta. Pomimo identycznego rozstawu osi jak w wersji hatchback (2,76 m), Nowa Laguna Grandtour wyróżnia się długością (4,80 m w porównaniu do 4,69 m w przypadku hatchbacka). Dłuższy tylny zwis pozwolił zwiększyć pojemność bagażnika do 501 litrów w konfiguracji 5-miejscowej. Ten odznaczający się licznymi zaletami użytkowymi bagażnik może mieć do 1593 litrów pojemności przy złożonych tylnych siedzeniach. Posiada również szereg praktycznych rozwiązań w zakresie wykorzystania wnętrza, które Renault stosowało jako jeden z pierwszych producentów (system składanych przegród z taśmami do przytrzymywania ładunku, system easy-break, miejsce na przesłonę bagażnika pod podłogą).

 

 

Nowy wystrój wnętrza
Wnętrze Nowej Laguny to również nowe rodzaje skórzano-tkaninowej tapicerki o sportowym designie. Rodzaje użytych materiałów i starannie dopracowane szczegóły (przeszycia w górnej części deski rozdzielczej, chromowane nawiewy), jak również dobór kolorystyki wnętrza podkreślają wysoką jakość wykończenia.

 

 

Na wysokiej klasy wystrój wnętrza składa się również rozciągająca się na całą szerokość pojazdu deska rozdzielcza bez żadnych widocznych połączeń ze środkową konsolą, pokryta materiałem typu slush. Niezależnie od wielkości, wyświetlacze radioodtwarzacza i nawigacji satelitarnej idealnie współgrają z ozdobnymi listwami deski rozdzielczej. W trosce o zapewnienie kierowcy w pełni bezstresowej jazdy wszystkie elementy sterowania i wyświetlacze zostały zaprojektowane i rozmieszczone w sposób zapewniający optymalną ergonomię.

 

 

Przyjemność prowadzenia
Nowa Laguna została stworzona z myślą o zapewnieniu najwyższej przyjemności prowadzenia. Wzorcowe zachowanie na drodze zapewnia jej właściwości jezdne na najwyższym poziomie. Oprócz niezwykle skutecznego zawieszenia oraz precyzyjnego układu kierowniczego, auto dysponuje również gamą oszczędnych silników odznaczających się doskonałymi osiągami. Dzięki układowi jezdnemu 4Control z 4 kołami skrętnymi Renault Laguna charakteryzuje się wzorcowym zachowaniem na drodze, przekładającym się na jeszcze wyższy poziom przyjemności jazdy, bezpieczeństwa i skuteczności.

Model ten obecnie oferowany z jednostkami napędowymi dCi 150, dCi 175 z automatyczną skrzynią biegów oraz 2.0 turbo 170 z automatyczną skrzynią biegów, dzięki czemu jest dostępny dla szerokich rzesz użytkowników. Kwintesencja know-how Renault zapewniająca najwyższą precyzję prowadzenia - nowa Laguna odziedziczyła najistotniejsze cechy Renault pod względem pewności trzymania się drogi, komfortu i przyjemności prowadzenia.

 

 

Precyzyjny układ kierowniczy
Wyjątkową precyzję działania układu kierowniczego uzyskano dzięki zmniejszonemu przełożeniu oraz usztywnieniu kolumny kierownicy w celu zapewnienia kierowcy jeszcze większej przyjemności i lepszego wyczucia drogi podczas dynamicznej jazdy. Przy przełożeniu 1/16 (skręt koła kierownicy o 16 st. odpowiada skrętowi kół o 1 st.) manewry są znacznie ułatwione, a auto jest niezwykle zwrotne. Zwiększona sztywność i systematyczne eliminowanie wszelkich luzów w układzie pozwoliły uzyskać bardziej bezpośrednie i precyzyjne wyczucie drogi, skracając czas reakcji między ruchem kierownicy i ustawieniem kół w pożądanym kierunku jazdy.

 

 

Wersje z najsilniejszymi jednostkami napędowymi (2.0 T 170 automat i dCi 180) są wyposażone w zmienne hydrauliczne wspomaganie kierownicy. Pozostałe jednostki benzynowe i wysokoprężne są wyposażone w zespół elektropompy, który zapewnia zmienną siłę wspomagania poprzez zmianę wydatku pompy elektrycznej w zależności od warunków jazdy. Wydatek jest uzależniony od prędkości pojazdu oraz potrzebnego stopnia wspomagania (prędkość i kąt obrotu kierownicy), co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa dzięki elektrycznemu ustawieniu wydatku pompy na poziomie niezbędnego minimum.

 

 

Precyzyjnie reagujący układ jezdny
Układ jezdny Nowej Laguny zapewnia wyjątkowe trzymanie się drogi na zakrętach. Gwarantuje doskonałe wyczucie drogi, a jednocześnie doskonale tłumi drgania przenoszone z nawierzchni drogi na kierownicę. Konstruktorzy Renault szczególnie wiele uwagi poświęcili zapewnieniu precyzji toru jazdy i ograniczeniu przechyłów nadwozia. Charakterystycznym parametrem świadczącym o zdolności pojazdu do płaskiego pokonywania zakrętów jest specyficzna dla danego modelu wartość przechyłów bocznych odpowiadająca kątowi nadwozia względem nawierzchni.

 

 

W przypadku Nowej Laguny kąt ten wynosi 1,9 st. (średnia wartość dla tego segmentu: 2,2 st.) przy bocznym przyspieszeniu 5 m/s. Taka sytuacja odpowiada dynamicznym warunkom jazdy po krętej drodze lub na pozamiejskim rondzie o średnicy 400 m, pokonywanym z prędkością 60 km/godz. Auto wyposażono w przednie zawieszenie typu McPherson, ze stabilizatorem poprzecznym o średnicy 24 mm. Kompaktowe i lekkie tylne zawieszenie z samoskrętną osią typu "H" o programowanym ugięciu jest wyposażone w stabilizator poprzeczny o średnicy od 28,8 do 30,5 mm.

 

 

System 4Control z 4 kołami skrętnymi - wyjątkowy układ jezdny dostępny dla szerszej grupy klientów.
Wyposażona w układ jezdny 4Control z 4 kołami skrętnymi Nowa Laguna jest równie zwrotna w mieście, co szybka i precyzyjna na krętych drogach. Układ, wprowadzony po raz pierwszy w sportowych wersjach gamy (Laguna GT), następnie w Lagunie Coupe, jest obecnie dostępny z pośrednimi wersjami silnikowymi: dCi 150, dCi 175 z automatyczną skrzynią biegów oraz 2.0 turbo 170 z automatyczną skrzynią biegów. Oferowany wyłącznie przez Renault innowacyjny układ jezdny 4Control jest obecnie dostępny dla szerokich rzesz użytkowników.

 

 

Korzyści płynące z zastosowania układu jezdnego 4Control z 4 kołami skrętnymi:
"    jeszcze bardziej dynamiczne zachowanie na drodze,
"    większa zwrotność, na przykład podczas wykonywania manewrów,
"    niezrównana precyzja układu kierowniczego, pozwalająca intuicyjnie utrzymać właściwy tor jazdy,
"    niezwykła przyjemność prowadzenia niezależnie od prędkości auta,
"    wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego.

Zredukowane do minimum dzięki specyficznym nastawom i lepszej stabilizacji nadwozia przechyły boczne stwarzają wrażenie, że auto pokonuje zakręty na płasko. Brak typowych zjawisk dynamicznych przy pokonywaniu pierwszych zakrętów oraz duża precyzja przy niewielkich ruchach kierownicy zapewniają prawdziwą przyjemność prowadzenia auta.

Przy niewielkich prędkościach: zwrotność typowa dla małego auta miejskiego
Przy prędkościach poniżej 60 km/godz. tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do kierunku kół przednich, wychylając się o maksymalny kąt 3,5 st.

 

 

Układ jezdny 4Control ma w tej sytuacji 2 zalety: ułatwia manewrowanie samochodem dzięki zmniejszeniu średnicy zawracania i wymaga mniejszych skrętów kierownicą dzięki specjalnie dobranym parametrom układu kierowniczego o mniejszym przełożeniu. Przede wszystkim pozwala zmniejszyć średnicę zawracania Renault Laguny z układem jezdnym 4Control o 10% w stosunku do wersji z dwoma kołami skrętnymi: z 12,05 m (przy kołach 18-calowych) do zaledwie 10,80 m (jak w Clio!). Tak, więc im większy jest kąt skrętu kół tylnych, tym mniejsza jest średnica zawracania. a łatwość wykonywania manewrów jest wyraźnie odczuwalna już w trakcie wyjazdu z miejsca parkowania oraz na wąskich uliczkach miast.

Ponadto z uwagi na sumowanie się kątów skrętu kół przednich i tylnych, układ jezdny 4Control z 4 kołami skrętnymi umożliwia zmniejszenie kąta skrętu koła kierownicy. O ile standardowo w Nowej Lagunie, aby uzyskać skręt kół o 1 st., trzeba skręcić kierownicę o 16 st., to w wersji z układem jezdnym 4Control wystarczy 13,5 st. stopnia, a przy maksymalnym, wynoszącym 3,5 st. skręcie kół tylnych zaledwie 12 st. Dzięki bardziej bezpośredniemu przełożeniu, kierowca nie musi wykonywać zbyt dużych ruchów kierownicą, co przekłada się na wrażenie znacznie większej zwrotności auta. Do pokonania tego samego zakrętu wystarczy mniejszy kąt obrotu kierownicy. Łatwiejsze też są manewry omijania przeszkód na drodze.

 

 

Przy dużych prędkościach auto jedzie jak po szynach
Od 60 km/godz. wzwyż Nowa Laguna zapewnia jeszcze większą niż dotąd precyzję prowadzenia. Równoczesny skręt kół przednich i tylnych w tym samym kierunku umożliwił zwiększenie stabilności auta. Zachowuje się ono tak, jak gdyby poruszało się po szynach. Kolejne zakręty pokonywane są bez najmniejszego wysiłku, z zachowaniem pełnej kontroli nad pojazdem. Układ jezdny 4Control z 4 kołami skrętnymi pozwala na skompensowanie działania siły odśrodkowej, powodującej zarzucanie tylnych kół (wychylenie tylnego zawieszenia) na zakrętach, umożliwiając wchodzenie w nie z większymi prędkościami. Przy kątach skrętu nieprzekraczających w większości przypadków 2 st., tylne zawieszenie natychmiast ustawia się wzdłuż idealnego toru jazdy, zwiększając dzięki temu stabilność i bezpieczeństwo. Układ jezdny 4Control poprawia dynamikę pojazdu przy równoczesnym zapewnieniu bardziej bezstresowej jazdy, dodatkowo zwiększając przyjemność prowadzenia pojazdu.

 

 

Niespotykany poziom bezpieczeństwa czynnego
Układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi daje również poczucie bezpieczeństwa i komfortu psychicznego przy nagłym omijaniu przeszkody. W sytuacjach awaryjnych tylne koła mogą wykonać skręt nawet o 3,5 st. Specjalnie dobrane parametry układu, dostosowane do dynamicznej i sportowej jazdy, pozwalają opóźnić moment zadziałania systemu ESC (Electronic Stability Control). Manewr omijania przeszkody może być dzięki temu wykonany szybciej i bez stresu. Aktywacja układu następuje tylko w ostateczności i odbywa się w sposób progresywny, gdyż uwzględnia on również kąt skrętu kół tylnych. Korzystając z danych z układów ESC /ABS, moduł elektroniczny systemu 4Control wykrywa również przypadki nierównej przyczepności kół podczas hamowania. Dostosowuje wówczas kąt skrętu tylnych kół w taki sposób, aby zapewnić stabilność auta, bez konieczności wykonywania ruchów kierownicą. Pozwala to zachować pełną kontrolę nad pojazdem w krytycznych sytuacjach, co zapewnia kierowcy poczucie jeszcze większej pewności w codziennym użytkowaniu auta.

 

 

Mechaniczny system o dynamicznych parametrach działania
Opracowany wspólnie przez konstruktorów Renault i Renault Sport Technologies układ jezdny 4Control z 4 kołami skrętnymi działa w oparciu o elektroniczną kontrolę zachowania pojazdu w czasie jazdy. Umieszczony na kolumnie kierownicy czujnik wysyła za pośrednictwem szyny CAN informację o kącie skrętu kierownicy do modułu systemu 4Control. Moduł ten, umieszczony w obrębie tylnego zawieszenia, zbiera również informacje o prędkości pojazdu pochodzące z modułu ESP/ABS. Moduł uwzględnia również prędkość obrotu kierownicy, wskazującą na sportową jazdę lub próbę ominięcia przeszkody.

Na podstawie powyższych parametrów moduł wydaje odpowiednie polecenie skrętu kół osi tylnej do zamontowanego w tylnym zawieszeniu siłownika elektrycznego. Precyzyjne modelowanie zachowania pojazdu w czasie jazdy pozwala non stop kontrolować zgodność z idealnym torem jazdy na podstawie informacji o manewrach wykonywanych przez kierowcę oraz rzeczywistego zachowania pojazdu na drodze.

Oszczędne i wydajne jednostki napędowe
Przystępna cenowo Nowa Laguna będzie równie konkurencyjna w trakcie użytkowania. Plasuje się w czołówce swojego segmentu dzięki atrakcyjnym kosztom użytkowania, przeglądów i napraw, w szczególności w wersjach z silnikami dCi 110 KM (81 kW) i dCi 150 KM (110 kW). Nowa Laguna jest również wyjątkowo przyjazna dla środowiska, w szczególności poprzez obniżenie zużycia paliwa dla całej gamy średnio o 0,5 l/100 km.

 

 

Silniki dCi: najwyższy poziom przyjemności jazdy, niezawodności i oszczędności

"    Wersja dCi 110 KM (81 kW) to rekordowo niski poziom emisji jak na auto tej wielkości i klasy. Przy emisji na poziomie 120 g CO2/km (czyli o 16 g mniej w porównaniu do wprowadzonej na rynek w 2007 roku Laguny III) i spalaniu 4,7 l/100 km w cyklu mieszanym, wersja ta łączy w sobie cechy mocnego auta do dalekich podróży (240 Nm już od 2 000 obr./min) z wyjątkowo umiarkowanymi całkowitymi kosztami użytkowania. Silnik ten spełnia oczekiwania klientów pokonujących rocznie duże ilości kilometrów.

"    Silnik M9R, lider na rynku pod względem osiągów i przyjemności prowadzenia, jest oferowany w 4 poziomach mocy: 130, 150, 175 (z automatyczną skrzynią biegów) i 180 KM (96, 110, 127 i 131 kW) jest szczególnie dobrze dostosowany do parametrów układu jezdnego Nowej Laguny. Ta odznaczająca się maksymalnym momentem obrotowym 320 do 400 Nm jednostka niezwykle szybko i płynnie wchodzi na obroty aż do 5200 obr./min.

 

 

Dzięki zużyciu paliwa wynoszącym, zależnie od wersji, od 5,2 do 5,7 l/100 km (6,2 w przypadku wersji z automatyczną skrzynią biegów) oraz poziomowi emisji CO2 w granicach od 136 do 163 g/km, silniki te plasują się jako szczególnie przyjazne dla środowiska, jeśli wziąć pod uwagę ich parametry użytkowe i średnie wartości dla tego segmentu.

Wszystkie powyższe silniki są oferowane z układami dodatkowo ograniczającymi poziom emitowanych przez nie zanieczyszczeń (filtr cząstek stałych, nowy typ zaworu EGR, udoskonalony układ wtryskowy).

 

 

Silniki benzynowe: elastyczna praca i wysokie osiągi

"    Dynamiczny, cichy, odznaczający się płynną pracą i dostosowany do zasilania paliwem E85 benzynowy silnik 2.0 16V (M4R) rozwija moc 140 KM (103,4 kW) oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 195 Nm. Dynamika i wysoki moment już od najniższych obrotów, duża moc na wysokich obrotach i cicha praca w całym zakresie obrotów - opracowany we współpracy z Nissanem silnik oferuje wyjątkowy poziom komfortu akustycznego i przyjemności prowadzenia. Przy umiarkowanym, wynoszącym 7,5 l/100 km zużyciu paliwa w cyklu mieszanym (173 g CO2/km), rozpędza Nową Lagunę od 0 do 100 km w ciągu 9,1 sekundy. Jego bezobsługowy łańcuch rozrządu jest objęty bezterminową gwarancją.

"    Silnik benzynowy 2.0 l Turbo 16V (F4Rt) rozwija moc 170 KM (125 kW) i osiąga maksymalny moment obrotowy 270 Nm. Stanowi uzupełnienie oferty silników benzynowych i jest oferowany z automatyczną, 6-przełożeniową skrzynią biegów Proactive (AJ0). Spalająca 8,7 l/100 km w cyklu mieszanym (201 g CO2/km), Nowa Laguna jest wyjątkowo przyjemna w prowadzeniu i dynamiczna, a 1000 m ze startu zatrzymanego pokonuje w ciągu 30,2 s.

 

 

Obniżone koszty użytkowania
Nowa Laguna ułatwia życie swojemu właścicielowi. Wydłużone zostały przebiegi między przeglądami - obecnie wynoszą 30000 km dla wszystkich wersji benzynowych i wysokoprężnych (Oil Control System) oraz 20000 km dla silników benzynowych z turbodoładowaniem. Wymiana świec oraz filtrów powietrza i oleju napędowego odbywa się obecnie, co 60000 km, pasków rozrządu oraz pasków klinowych osprzętu, co 120000 km dla wersji benzynowych i co 160000 km dla wersji wysokoprężnych (z wyjątkiem wersji benzynowej 2.0 16V i wysokoprężnej 2.0 dCi, z łańcuchem rozrządu z bezterminową gwarancją). Żywotność filtra powietrza oraz oleju napędowego wynosi 60000 km. W codziennym użytkowaniu wszystkie jednostki napędowe odznaczają się obniżonym zużyciem paliwa. Nowa Laguna objęta jest 12-letnią gwarancją antykorozyjną.

Funkcja OCS (Oil Control System) umożliwia wydłużenie przebiegów między kolejnymi wymianami oleju. Stosowny komunikat ostrzegawczy informuje kierowcę, jeśli jego sposób użytkowania pojazdu powoduje pogorszenie jakości oleju, na przykład w przypadku krótkich przejazdów lub holowania. Komunikaty zaplanuj wymianę oleju oraz konieczna niezwłoczna wymiana oleju pojawiają się na wyświetlaczu na desce rozdzielczej z chwilą, gdy staje się to naprawdę konieczne.

 

 

W 100% nowoczesne auto
Wysokiej klasy wyposażenie podnoszące komfort uzupełnia bogata gama systemów audio, w tym stanowiący podstawę oferty system 3D Sound by Arkamys oraz wysokiej klasy Bose Sound System, wbudowane systemy nawigacji Carminat TomTom Live lub Carminat Bluetooth DVD, a także telefoniczny system głośnomówiący Bluetooth i moduł cyfrowych złączy Plug & Music.

Bogata gama systemów audio zapewniających wysoką jakość dźwięku i duże możliwości podłączenia urządzeń zewnętrznych - nowa Laguna jest oferowana z dwoma rodzajami systemów audio:
"    3D Sound by Arkamys - standardowym systemem nagłośnienia w ofercie Renault,
"    Bose Sound System - wysokiej klasy systemem nagłośnienia zapewniającym wierne odtwarzanie dźwięków i wysoki komfort odsłuchu na wszystkich miejscach w kabinie.

 

 

3D Sound By Arkamys

Klientom poszukującym wysokiej klasy sprzętu, wysokiej jakości dźwięku wypełniającego wnętrze pojazdu i wiernie odtwarzającego wszystkie tony, Nowa Laguna jest oferowana w standardzie z opracowanym wspólnie z firmą Arkamys systemem 3D Sound by Arkamys, obejmującym:
"    wzmacniacz o mocy 140 W i 8 głośników (4 niskotonowe i 4 wysokotonowe),
"    oprogramowanie do cyfrowej obróbki dźwięku opracowane przez Arkamys zapewniające trójwymiarowy, wierny dźwięk (uprzestrzennianie sceny dźwiękowej); zapewnia wierne odtwarzanie wszystkich dźwięków,
"    optymalny odbiór audio za pośrednictwem podwójnej anteny,
"    złącze Bluetooth, umożliwiające kierowcy obsługę telefonu komórkowego za pomocą przełączników pod kierownicą,
"    moduł "Plug & Music" umożliwiający obsługę zewnętrznych urządzeń (pendrive'a, mp3 lub iPoda) za pomocą przełączników pod kierownicą i wyświetlenie menu i playlisty na wyświetlaczu na desce rozdzielczej,
"    streaming audio przez Bluetooth, umożliwiający bezprzewodowe odsłuchiwanie utworów z przenośnego urządzenia audio Bluetooth (GSM, iPod)

 

 

Bose: stworzony na miarę wysokiej klasy system nagłośnienia

W celu zapewnienia wysokiej jakości dźwięku i przyjemności słuchania muzyki w kabinie Nowej Laguny, koncern zwrócił się do firmy Bose. Firma Bose postanowiła zacząć od zera, aby uwzględnić wszystkie elementy składowe kabiny, przeprowadzając ponad tysiąc pomiarów akustycznych. Liczba oraz rodzaj głośników Bose, ich rozmieszczenie oraz sposób przetwarzania i zbalansowania sygnału dźwiękowego zostały określone w oparciu o wyniki pomiarów. Następnie zespoły konstruktorów z firmy Bose i Renault przystąpiły do wspólnej pracy w celu stworzenia tego systemu i uzyskania wysokiej jakości nagłośnienia w kabinie.

W skład systemu audio Bose w Nowej Lagunie wchodzi 10 głośników i wzmacniacz cyfrowy z cyfrowym systemem przetwarzania sygnału Bose i 6 kanałami do korekcji indywidualnej. Zastosowanie centralnego głośnika wbudowanego w deskę rozdzielczą zapewnia precyzję odtworzenia dźwięku oraz prawidłowe centralne umieszczenie sceny dźwiękowej niezależnie od tego, czy pasażer siedzi po prawej czy po lewej stronie. Umieszczony w nadkolu tylnego lewego koła głośnik niskotonowy umożliwia odtwarzanie niskich częstotliwości w całej kabinie, zapewnia realistyczne, głębokie brzmienie niezależnie od zajmowanego miejsca.

Dzięki subtelnym tonom wysokim oraz głębi tonów niskich, system Bose w Nowej Lagunie zapewnia maksymalny realizm dźwięku i przyjemność słuchania na wszystkich miejscach w kabinie. Przy cichym słuchaniu muzyki kierowca i pasażerowie będą mogli się cieszyć bogatym, doskonale zbalansowanym dźwiękiem oddającym wszystkie niuanse bez konieczności zwiększania głośności. Przy głośnym słuchaniu muzyki system wiernie odtwarza dźwięk bez zniekształcenia go.

 

 

Carminat TomTom Live: 100-procentowa łączność ze światem

Nowy, wbudowany system nawigacji Renault Carminat TomTom Live zapewniający 100-procentową łączność ze światem pozostaje nadal równie przystępny cenowo (koszt poniżej 500 euro) i wyjątkowo prosty w obsłudze.

Funkcje IQ Routes (wytyczanie najdogodniejszej trasy na podstawie statystyk rzeczywistej prędkości przejazdu), Advanced Lane Guidance (zaawansowany system wizualizacji skrzyżowań i pasów ruchu) i Mapshare (aktualizacja map za pośrednictwem społeczności TomTom) zostały obecnie uzupełnione o unikalną technologię TomTom: 4 innowacyjne usługi Live, stanowiące pomysłowe udogodnienie przy codziennym korzystaniu z samochodu:

 

 

1. HD Traffic: najlepsza dostępna w czasie rzeczywistym informacja o ruchu drogowym w Europie. W ciągu niecałych 3 minut informacje o ruchu drogowym z obszaru Europy są zbierane i przetwarzane na serwerach TomTom, a kierowca uzyskuje dzięki temu dokładną orientację, co do długości i czasów oczekiwania w korkach. W razie potrzeby Carminat TomTom wyznacza nową trasę przejazdu. Z usługi tej korzysta obecnie, na co dzień około miliona kierowców.
2. Informacja o przenośnych fotoradarach (tylko w niektórych krajach): Carminat TomTom Live jest jedynym pokładowym systemem nawigacji informującym w czasie rzeczywistym o zgłoszonych przez społeczność TomTom fotoradarach przenośnych dzięki najlepszym dostępnym na rynku bazom danych (np.: Coyote Safety Data Base CSDB na terenie Francji czy Road Angel w Wielkiej Brytanii).
3. Wyszukiwanie lokalne Google Search za pomocą słów kluczowych zapewnia dostęp do 11 milionów opisanych punktów POI (z numerami telefonów, informacjami oraz opiniami społeczności Google).
4. Dla tras i punktów docelowych na obszarze całej Europy dostępna jest pięciodniowa prognoza pogody.

 

 

Najlepsza informacja w czasie rzeczywistym o ruchu drogowym na obszarze Europy (HD Traffic), ostrzeganie o przenośnych fotoradarach, lokalna wyszukiwarka Google oraz funkcja prognozy pogody będą nadal dostępne po upływie 3-miesięcznego nieodpłatnego okresu testowego (w krajach sprzedaży i użytkowania systemu) za pośrednictwem aplikacji TomTom Home na zasadach miesięcznego, wpłacanego z góry abonamentu w wysokości poniżej 5 euro.

W przypadku niektórych krajów oferowany jest również drugi system nawigacji: Carminat Bluetooth DVD. W jego skład wchodzą:
"    7-calowy ekran 16/9 z funkcją 3D Birdview,
"    mapy Europy,
"    system rozpoznawania mowy wykorzystywany do obsługi nawigacji i telefonu z funkcją Bluetooth,
"    radioodtwarzacz ze zmieniarką na 6 płyt CD z możliwością odczytu plików mp3,
"    podwójna antena i podwójny tuner dla zapewnienia najwyższej jakości odbioru,
"    funkcja informacji o rozmieszczeniu fotoradarów stacjonarnych (zależnie od kraju).

Wyposażenie podnoszące komfort wnętrza
Nowa Laguna charakteryzuje się wyjątkowo wysokim poziomem komfortu akustycznego - reprezentuje najwyższy standard w tym segmencie, w szczególności w wersjach z silnikami wysokoprężnymi. Do wysokiego komfortu przyczyniają się również systemy wspomagania prowadzenia: automatyczny hamulec postojowy, regulator-ogranicznik prędkości, automatyczne włączanie świateł mijania i automatyczne uruchamianie wycieraczek. Komfort zawieszenia pozwala w jeszcze większym stopniu doceniać własności jezdne pojazdu, a komfort wnętrza zapewnia automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja z funkcją automatycznego włączania obiegu zamkniętego za pomocą czujnika zanieczyszczenia powietrza oraz trzema trybami pracy Soft-Auto-Fast.

 

 

Maksymalny poziom komfortu: wszechobecna cisza - w nowej Lagunie udoskonalenia w tym zakresie prowadzone były w 3 następujących kierunkach:
"    obniżenie poziomu głośności silników, w szczególności przy małych prędkościach,
"    tłumienie hałasów toczenia,
"    zmniejszanie poziomu szumów aerodynamicznych.

Poziom komfortu akustycznego w wersjach z silnikiem wysokoprężnym jest identyczny jak w wersjach benzynowych, w szczególności dzięki własnościom samych silników. Wiele wysiłku włożono w udoskonalenie zawieszenia silników o zwiększonym skoku, z wprowadzeniem szeregu innowacyjnych rozwiązań, takich jak mocowanie między nadstawką skrzyni biegów a akumulatorem, umożliwiające jego wykorzystanie jako masy akustycznej (patent). Kwestie aerodynamiki nadwozia Nowej Laguny zostały uwzględnione już na samym początku projektowania modelu, z umieszczeniem wycieraczek pod pokrywą silnika, specjalnym wyprofilowaniem obudów lusterek wstecznych i przednich słupków, ograniczającym zjawiska turbulencji, a więc i szumów aerodynamicznych.

 

 

Komfort zawieszenia
Auto odznacza się wyjątkowo wysokim komfortem zawieszenia dzięki pełnej kontroli nad pionowymi ruchami nadwozia o dużej amplitudzie. Skojarzenie przednich amortyzatorów ciśnieniowych z tylnymi amortyzatorami dwururowymi umożliwia Nowej Lagunie łagodne pokonywanie przeszkód przy umiarkowanych prędkościach. Wysoki komfort przy pokonywaniu zakrętów uzyskano poprzez zmniejszenie przechyłów bocznych nadwozia. Dla zapewnienia większego komfortu podczas jazdy zwiększono sztywność siedzeń. Podparcia boczne pozwalają w tym większym stopniu docenić wysoką jakość zachowania Nowej Laguny na drodze.

 

 

Komfort prowadzenia - liczne elementy wyposażenia ułatwiają kierowcy codzienne użytkowanie auta:
"    system wspomagania parkowania przodem i tyłem, którego strefa detekcji jest obecnie widoczna na centralnym wyświetlaczu na desce rozdzielczej, jako uzupełnienie sygnalizacji dźwiękowej,
"    karta Renault "hands free" trzeciej generacji z wbudowaną funkcją sterowania oświetleniem drogi do domu,
"    pokrywa wlewu paliwa z wbudowanym korkiem, ułatwiająca operacje tankowania paliwa,
"    wskaźnik zmiany przełożenia (wspomaganie eco-jazdy),
"    regulator-ogranicznik prędkości,
"    automatyczny hamulec postojowy.

 

 

Zmiany w kabinie
Trzy innowacyjne, automatyczne tryby pracy klimatyzacji Soft-Auto-Fast są intuicyjne w obsłudze dzięki rozmieszczonym w logiczny sposób przełącznikom. Zapewniają możliwość dostosowania automatycznego trybu pracy do indywidualnych potrzeb i upodobań klientów. Za wzór może tu posłużyć tryb Auto, zainspirowany najlepszymi rozwiązaniami dostępnymi na rynku (optymalizacja komfortu termicznego i akustycznego, przy zachowaniu optymalnej szybkości działania klimatyzacji). Program Soft zapewnienia niezauważalne, ciche działanie, zwiększając komfort podróżowania, szczególnie pasażerów na przednich siedzeniach. Tryb Fast służy do bardzo szybkiego i skutecznego ochłodzenia/ogrzania całej kabiny.

 

 

Air Quality Management System
W Nowej Lagunie wprowadzono specjalne rozwiązania zapewniające wysoki poziom komfortu termicznego i jakości powietrza w kabinie. Atermiczna przednia szyba ogranicza o 30% promieniowanie słoneczne docierające do wnętrza. Zastosowano nowy, dwustrefowy czujnik nasłonecznienia, montowany w przedniej szybie wraz z czujnikami deszczu i światła. Dwa czujniki mierzą stopień nasłonecznienia z każdej strony szyby, co pozwala na dokładniejszą regulację pracy klimatyzacji w kabinie. Dodatkowy czujnik wilgotności, stanowiący element zaawansowanego układu zapobiegania zaparowaniu szyb, jest umieszczony u podstawy wewnętrznego lusterka wstecznego.

Główną innowacją w Nowej Lagunie jest system automatycznej ochrony przed szkodliwymi gazami. Czujnik zanieczyszczenia powietrza wykrywa znaczne wzrosty stężenia zanieczyszczeń atmosfery (CO lub NO) i automatycznie zamyka dopływ powietrza z zewnątrz. Zanieczyszczone powietrze przestaje wnikać do wnętrza pojazdu, a aktywny filtr węglowy poprzez recyrkulację oczyszcza powietrze w kabinie (usuwając pyłki, gazy, zapachy i cząstki zanieczyszczeń).

 

 

Jakość i bezpieczeństwo: podstawowe cechy Laguny
Laguna jest powszechnie i przez wszystkich ceniona za swoją wysoką jakość wykonania i niezawodność (wśród 3 najlepszych modeli), wysokie osiągi (4Control) i najwyższy w tym segmencie poziom bezpieczeństwa (5 gwiazdek w testach EuroNCAP, 36 punktów na 37 możliwych).

Jakość zapisana w genach
W momencie wprowadzania na rynek w 2007 roku jednym z głównych celów Laguny III było zapewnienie Renault miejsca w ścisłej czołówce producentów pod względem jakości produktów i usług. Wyniki niezależnych ankiet (JD Power, ADAC), wyniki badań wewnętrznych oraz analizy pism motoryzacyjnych wskazują, że Laguna osiągnęła swój cel i uplasowała się wśród 3 najlepszych modeli w tym segmencie. Laguna symbolizuje najwyższą jakość marki Renault i to na wszystkich etapach życia pojazdu: od projektu po produkcję i od sprzedaży po okres posprzedażny. Podejmowane od wielu lat przez Renault wysiłki na rzecz poprawy jakości przyniosły korzyści wszystkim produkowanym przez koncern modelom. Każdy nowy model jest jeszcze bardziej niezawodny od swojego poprzednika.

 

 

Najwyższy poziom bezpieczeństwa
Nowa Laguna zapewnia wszystkim swoim pasażerom poczucie pełnego komfortu psychicznego dzięki najwyższemu w tej kategorii pojazdów poziomowi komfortu i bezpieczeństwa (36 punktów na 37 możliwych w testach EuroNCAP). W zakresie ochrony pasażerów Nowa Laguna jest wyposażona we wszystkie najnowsze rozwiązania.

Lider w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego...
W Nowej Lagunie wykorzystane zostało bogate know-how Renault w zakresie zarówno bezpieczeństwa czynnego jak i biernego. Oprócz znakomitych własności układu jezdnego, nowy model może również poszczycić się największą w tym segmencie skutecznością układu hamulcowego, w szczególności w teście wytrzymałości przy hamowaniu z rozgrzanymi tarczami (droga hamowania auta z 16-calowymi kołami, mierzona w końcowej próbie po 10 kolejnych hamowaniach ze 100 do 0 km/h wynosi 40 m). Potężny układ hamulcowy został wyposażony w wentylowane tarcze o średnicy 280 do 296 mm z przodu i 300 mm z tyłu. Za wspomaganie nagłego hamowania odpowiedzialny jest zespół złożony z modułu elektronicznego i bloku hydraulicznego, znacznie precyzyjniejszy dzięki oporności na odkształcenia mechaniczne.

 

 

Wysoka jakość układu jezdnego w połączeniu z precyzyjnym modelem cyfrowym, dostosowującym się do dynamiki pojazdu, pozwala bezbłędnie wykrywać sytuacje awaryjne. Montowane w standardzie układy ABS i ESP są jeszcze skuteczniejsze dzięki funkcji wstępnego zwiększania ciśnienia w układzie hamulcowym, pozwalającej zapobiegać gwałtownym szarpnięciom przy hamowaniu.

Dostępne w opcji bi-ksenonowe reflektory obracają się w zależności od prędkości pojazdu i kąta skrętu kierownicy. Jest to doskonały przykład użytecznej technologii dzięki zwiększeniu nawet o 90% doświetlenia zakrętów w porównaniu do reflektorów halogenowych. W aucie może być również zamontowany oferowany w opcji układ kontroli ciśnienia w oponach.

 

 

... i biernego
W dziedzinie bezpieczeństwa biernego firma Renault wprowadziła szereg rozwiązań uwzględniających wyniki badań nad wypadkami oraz rzeczywiste zachowania na drodze, zgodnie z bardziej skutecznym, kompleksowym podejściem zapewniającym wyższe bezpieczeństwo użytkowników pojazdu. W celu zapewnienia jeszcze wyższego poziomu ochrony pasażerów zmieniona została również architektura elektroniki pojazdu, tak, aby układy bezpieczeństwa najnowszej generacji mogły uruchamiać się w krótszym czasie. Wszystkimi konfiguracjami steruje potrójny algorytm, pozwalający zoptymalizować skuteczność działania układów w przypadku zderzenia (złożone konfiguracje zderzeń czołowych, bocznych i tylnych). Szczególną uwagę zwrócono na zderzenia boczne, będące jedną z głównych przyczyn zgonów w wypadkach (strefa bardzo słabej ochrony), co dało spektakularne wyniki. W celu umożliwienia nawet dwukrotnie szybszego wykrywania i reagowania na zderzenia boczne, Nowa Laguna została wyposażona w unikalny układ 2 czujników, umieszczonych w przednich drzwiach i w środkowym słupku. Specjalny algorytm dostosowuje czas reakcji do siły zderzenia i aktywuje boczną poduszkę powietrzną nowej generacji z podwójną komorą (chroniącą klatkę piersiową oraz miednicę), wybierając jeden z 2 poziomów ciśnienia napełniania. Obowiązujące przepisy wymagają zapewnienia skuteczności tego układu do prędkości 50 km/godz. Znacznie surowsze wymagania wewnętrzne firmy Renault przewidują ochronę do 70 km/godz.

 

 

Ten niezwykle skuteczny system składa się z 6 do 8 poduszek powietrznych (montowane w opcji na tylnych siedzeniach poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową) rozmieszczonych wokół pasażerów. Mechanizmy napinania w przednich pasach bezpieczeństwa montowane są obecnie na obu ich końcach (po stronie nawijacza i na końcu odcinka biodrowego). W połączeniu z wbudowanym w siedzisko zabezpieczeniem przed tzw. nurkowaniem, rozwiązanie to umożliwia, w razie zderzenia, dociśnięcie pasażerów do siedzeń, zapobiegając groźbie wysunięcia się ciała spod pasa. Nieruchoma centralna klamra została zoptymalizowana, aby ułatwić zapinanie pasa. Wszystkie pasy bezpieczeństwa są obecnie pasami 3-punktowymi, wyposażonym w ograniczniki napięcia. Nowa Laguna jest wyposażona w świetlne kontrolki zapięcia pasów na wszystkich 5 siedzeniach oraz dodatkowo w brzęczyki na miejscach przednich. Konstrukcja foteli zapewnia maksymalne bezpieczeństwo i wysoki poziom komfortu. Pomimo cieńszego oparcia przednich foteli (dla zwiększenia ilości miejsca na tylnych siedzeniach), ich szkielet w żadnym punkcie nie styka się z plecami pasażera. Poprawiona została też ochrona szyi w razie zderzenia tylnego dzięki zastosowaniu zagłówków nowej generacji z wbudowaną prowadnicą.

 

 

 

 

Renault
Tagi: